Jocuri pentru corectarea dislexiei si disgrafiei
Dislexia este o tulburare de invatare care are la baza o disfunctie neurologica ce impiedica dezvoltarea capacitatii de a citi.
Cateva dintre manifestari ar putea fi : citirea lenta, confundarea literelor, citirea silabelor invers, dificultati in intelegerea scrisului citit.
Disgrafia este o tulburare de invatare a comunicarii prin scris, care nu este atribuita intarzierii mintale, bolilor senzoriale, neurologice, tulburarilor emotionale sau mediului socio-economic precar.
Aceste jocuri sunt recomandate copiilor din clasele I-IV care intampina dificultati in actul lexic si grafic. Modul de adaptare a exercitiilor la nivelul fiecarui copil, tine de creativitatea profesorului.
1. Joc – Memo litere
Scop: consolidarea literelor
Timp: 15-20 MINUTE
Aplicatie: Se iau dopuri de plastic de acelasi fel, in interiorul carora se scriu sau se lipesc perechi de litere Dupa ce sunt amestecate, toate dopurile se intorc cu fata in jos. Fiecare jucator intoarce cate doua dopuri, daca sunt perechi raman intoarse, daca nu, se intorc inapoi. Jocul se termina atunci cand toate perechile sunt gasite. Castiga cel care gaseste cele mai multe perechi.
2. Identifica litera!
Scop: identificarea tacto-kinetica a literelor
Timp: 5- 10 MINUTE
Aplicatie:
Varianta 1: in prima faza ii cerem copilului sa identifice litera pe care profesorul o scrie pe spatele lui. Dupa cateva incercari profesorul ii cere copilului sa-si inchida ochii si asa sa identifice.
Varianta 2: ii cerem copilului sa scrie pe o foaie litera pe care profesorul o scrie pe spate. Dupa cateva incercari profesorul ii cere copilului sa-si inchida ochii si sa scrie pe o foaie litera scrisa pe spate.
Varianta 1: in prima faza ii cerem copilului sa identifice litera pe care profesorul o scrie pe spatele lui. Dupa cateva incercari profesorul ii cere copilului sa-si inchida ochii si asa sa identifice.
Varianta 2: ii cerem copilului sa scrie pe o foaie litera pe care profesorul o scrie pe spate. Dupa cateva incercari profesorul ii cere copilului sa-si inchida ochii si sa scrie pe o foaie litera scrisa pe spate.
3. La vanatoare de litere!
Scop: diferentierea literelor asemanatoare acustic si vizual
Timp: 3- 5 MINUTE
Aplicatie:
Pe o foaie sunt scrise cu caractere mari literele prezentate mai jos. iI spunem copilului ca va merge la vanatoare de litere si va avea un minut la dispozitie sa taie cu o linie toate literele ex: Litera b din sirul de litere.
Pe o foaie sunt scrise cu caractere mari literele prezentate mai jos. iI spunem copilului ca va merge la vanatoare de litere si va avea un minut la dispozitie sa taie cu o linie toate literele ex: Litera b din sirul de litere.
b b d b b p p d
d p b d d p p b
p d d d d b b b
b b b d p p d b
4. Moara de litere!
Scop: dezvoltarea capacitatii de analiza si sinteza, activizarea vocabularului
Timp: 5- 10 MINUTE
Sarcina didactică: Copiii trebuie sa alcatuiasca cuvinte simple din literele date:
A
T C
S M
F O
L
psihopedagog Denes Melinda
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu