TEMATICA ŞEDINŢELOR CU
PĂRINŢII
Nr.
crt.
Tema
şedinţei
Perioada Obiective Resurse
1.
Aspecte privind
începerea grădiniţei de
către preşcolarul mic
( 3 ani )
Probleme
organizatorice
Chestionar
Referat: „ Cum
trebuie să fie un
părinte? „
Septembrie
- să înţeleagă importanţa
frecventării cursurilor;
grădiniţei în viaţa copilului
- să conştientizeze calitate
unui părinte responsabil.
Chestionar
Referat
2.
Exemplul
părinţilor în educarea
copiilor
Referat:
„ Recompense pentru
Octombrie
- să motiveze importanţa
exemplului părinţilor în
educarea copiilor;
- să conştientizeze
importanţa unui bun
Chestionar
Referat
copilul dumneavoastră? „ exemplu;
- să înţeleagă importanţa
folosirii recompenselor.
3.
Concluzii asupra
adaptării şi muncii
copiilor la grădiniţă
Referat: „ Cum să
alegem jucăria
potrivită?”
Noiembrie
- să cunoască succesele şi
insuccesele micuţilor;
- să cunoască eficienţa unei
jucării potrivite.
Referat
4.
Regimul zilnic al
activităţilor copiilor
În întâmpinarea lui
Moş Crăciun
Referat: „ Putem
scăpa de cuvintele NU
sau NU VREAU ?”
Decembrie
- să cunoască şi să
conştientizeze regimul zilnic
al activităţii pe care o
desfăşoară proprii copii.
Referat
5.
Analiza muncii
copiilor
Referat: „ Ce se află
între mine şi copilul
meu? „
Ianuarie
- să conştientizeze
rezultatele şi evoluţia
copiilor în funcţie de munca
depusă;
- să înţeleagă beneficiile
unei bune comunicări în
familie.
Referat
6.
Activitatea
independentă a
copiilor
Referat: „Violenţa în
familie”
Februarie - să conştientizeze
importanţa stabilirii unui
program adecvat vârstei
lor;
- să conştientizeze
beneficiile unui climat
familial potrivit pentru
creşterea „ sănătoasă” a
copilului.
Referat
7.
Atitudinea în colectiv
a copiilor
Referat: „ Părinţi vă
cunoaşteţi copii ? „
Martie
- să identifice caracteristici
ale colectivului;
- să analizeze cât de bine îşi
cunosc copiii.
Fise
Referat
8.
Analiza muncii
copiilor
Consiliere:
” Părinţii întreabă –
Educatoarea răspunde”
Aprilie
- să cunoască aspectele
pozitive şi negative ale
autorităţii părinţilor;
- să cunoască noi aspecte
privind propriul copil.
Chestionare
9.
Educaţia sanitară –
sănătatea este cea mai
bună avuţie
Mai
- să înţeleagă necesitatea
respectării regulilor de
igienă.
Discuţie
liberă
10.
Să ne recreăm
împreună!
„Uite ce mari ne-am
făcut!”
Iunie
- să înţeleagă importanţa
recreării copiilor alături de
părinţi;
- să analizeze evoluţia
Chestionar
propriului copil.
COMITETUL DE PARINTI
AL GRUPEI ESTE FORMAT DIN:
PRESEDINTE……………………….
MEMBRU ……………………………
MEMBRU ……………………………
MEMBRU ……………………………
MEMBRU ………………………
PROCES VERBAL,
Încheiat astăzi……………în ………………………………......................................................................
Ordinea de zi:……………………………………………………………….............................................................
………………………………………………………………...............................................................
………………………………………………………………..............................................................
Desfăşurarea (constatări ):
Măsuri (propuneri)………………………………………………............................................................................
……………………………………………………………………………...............................................................
……………………………………………………………………………...............................................................
………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………................................................................................................................................
……………………………………………………………………………................................................................
Drept care s-a încheiat prezentul process- verbal.
Nume Semnături
18.CHESTIONAR PENTRU PĂRINŢI
1. Spuneţi cel puţin un lucru pe care l-aţi descoperit la copilul dvs.?
....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
3. Cât timp petreceţi zilnic cu copilul/copiii dvs.?
....................................................................................................................................................................................
4. Care sunt cele mai frecvente cauze ale discuţiilor în contradictoriu cu copilul/copiii dvs.?
a. vestimentaţie
b. limbaj
c. anturaj (prieteni)
d. timp liber
e. gradinita.
f. bani
g. altele. Care?....................
5. Cum procedaţi atunci când copilul/copiii dvs. încalcã regulile?
..................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
6. Enumeraţi câteva recomandãri pe care le-aţi fãcut copilului/copiilor dvs. în legãtura cu un stil de viaţã
sãnãtos?
..................................................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
7.a. Ce-i place copilului dvs. sã facã în timpul liber?
...................................................................................................................................................................................
7.b. Alegeţi una dintre preocupãrile de mai sus pe care aţi încuraja-o.
....................................................................................................................................................................................
8. Care sunt activitãţile familiale pe care aţi dori sã le facã mai bine copilul/copiii dvs.?
....................................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................................
Şedinţele cu parinţii nu se fac la întâmplare. Ele trebuie susţinute
periodic şi ori de câte ori este nevoie, după un plan riguros întocmit.
Evidenţa lor se ţine într-un dosar special. Acesta va conţine toate
materialele întâlnirilor cu părinţii. El este unul dintre documentele care atestă
legătura cadrului didactic cu părinţii prescolarilor.
Lectoratele cu părinţii se fac tot cu această ocazie, iar tema referatelor
prezentate trebuie să fie astfel aleasă încât să răspundă cerinţei de „educare a
părinţilor, nu numai a elevilor”. Subiectele pot fi unele de interes major (de
exemplu, anul trecut am discutat şi despre gripa aviară!), de educaţie pentru
sănătatea familiei şi a copilului, în special, cât şi subiecte legate de
psihologia copilului, de pregătirea acestuia pentru şcoală, lecţii, etc.
Materialele prezentate la lectoratul cu părinţii pot fi susţinute şi de alte
persoane abilitate invitate de cadrul didactic (psihologi, medici,etc).
Dosarul va conţine:
- pagina de titlu a dosarului;
- extras din Regulamentul de organizare şi funcţionare a învăţământului
preuniversitar (vezi modelul);
- planificarea şedinţelor cu părinţii (vezi modelul). Aici sunt trecute toate
întâlnirile cu părinţii, chiar şi serbările şcolare la care sunt invitaţi ori
excursiile la care sunt participanţi.
Pentru fiecare şedinţă este nevoie de următoarele documente:
- înştiinţare pentru fiecare elev (vezi model);
- planul şedinţei (rămâne la dosar);
- proces verbal semnat de fiecare părinte participant (este documentul
care atestă prezenţa părinţilor la şedinţă);
- copie după referatul prezentat la lectoratul cu părinţii;
- alte materiale prezentate la şedinţă;
- eventuale fotografii făcute cu această ocazie
NU UITAŢI! Conţinutul acestui dosar atestă efortul d-vs personal de
atragere a părinţilor spre activitatea şcolară a copilului, cât şi legătura
întregii şcoli cu familiile elevilor.
Metodologia sedintelor cu parintii la clasele preprimare
Prof. Manolache Elena
La clasele preprimare, poate mai mult decat la ciclurile de invatamant
situate mai sus pe axa timpului, este necesara o relatie sustinuta a gradinitei cu
familia.
Micii prescolari sunt extrem de tare ancorati in mediul familial iar noi
trebuie sa-l continuam la gradinita, facand - acolo unde este necesar - corecturile
deprinderilor gresite aduse de aici, trebuie sa facem mediul precolar cat mai
placut copiilor, fara stres emotional si afectiv. Totodata, trebuie sa-i aratam
micului prescolar diferenta de loc, de situatii, de cerinte fata de cele ale familiei.
Toate aceste continuturi ale vietii copilului de acasa si de la gradinita trebuie
facute cunoscute parintilor deoarece numai impreuna cu ei putem conlucra la
obtinerea rezultatelor pozitive in procesul de invatamant.
Din aceasta cauza intalnirile cu parintii, cate unul, sau cu toti impreuna sunt
necesare.
Pentru o conlucrare fructuoasa cu familia copilului este necesara o
planificare a sedintelor cu parintii. Potrivit Regulamentului prescolar intalnirile
cu parintii trebuie sa aiba loc lunar sau ori de cate ori este nevoie. Este bine sa se
aduca la cunostinta parintilor ca ei sunt obligati a lua legatura cu gradinita,
chiar daca aceasta nu ii solicita.
Planificarea sedintelor cu parintii trebuie sa concretizeze continutul fiecarei
sedinte, perioada cand aceasta va avea loc si, eventual, materialele care vor fi
prelucrate in sedinte.
Continutul primei sedinte cu parintii la inceperea anului scolar trebuie sa
includa, obligatoriu, alegerea Comitetului de parinti pe grupa, care va fi compus
din 3 persoane – adica, presedinte si 2 membrii, cat si prezentarea atributiile
acestui comitet. De asemenea, se va prelucra Regulamentul prescolar si se va face o
dare de seama asupra activitatii grupei din anul precedent, planficarea
activitatilor din anul scolar in curs.
Fiecare sedinta cu parintii va contine si prezentarea unui material educativ
pregatit de educatoare. Acest material va avea continutul axat pe relatiile
parintilor cu gradinita, observatii psiho-pedagogice asupra elevilor, indrumari in
educatia copiilor, in pastrarea sanatatii lor fizice si mintale, emotionale.
Pe parcursul sedintelor cu parintii cadrul didactic va face observatii
generale, nu va numi prescolarul in context negativ, va evidentia insa aspectele
pozitive, nominal. Nu avem nici un interes sa jignim parintii, observatiile negative
se vor face in particular, dupa sedinta, sau cu alta ocazie.
Nu se va folosi ocazia Sedintei cu parintii pentru a se cere bani, indiferent
pentru care destinatie. Sumele pot fi cerute doar de Comitetul de parinti, daca se
crede de cuviinta, si aceasta doar pentru dotarea grupei sau a gradinitei sau
pentru oricare motiv instructiv-educativ legat de prescolarii nostri, scop consimtit
de catre toti parintii (exemplu – organizarea unei excursii, donatii pentru
ajutorarea unui batran, etc).
Pentru o mai buna desfasurare a sedintelor cu parintii este nevoie ca
evidenta acestora sa se faca intr-un dosar separat. Acest dosar va contine :
planificarea sedintelor cu parintii, materialele prezentate in fiecare sedinta,
procesele verbale ale sedintelor. Este recomandabil ca inaintea fiecarei intalniri cu
parintii sa ne facem un plan de continut, pe puncte, si sa incercam sa-l urmarim in
timpul desfasurarii sedintei. Si aceasta deoarece pe parcursul sedintelor discutiile
pot divaga de la ideea de plecare, fiecare parinte se mai abate de la ideea in
discutie si uitam de unde am pornit si ceea ce urmarim.
Sa incercam, pe cat posibil, ca in timpul sedintelor sa lasam sa vorbeasca
mai mult parintii, pe baza ideilor prezentate de noi. Aflam lucruri noi si
interesante despre prescolarii nostri, despre relatia lor cu familia cat si despre
relatiile lor si ale familiei lor cu ceilalti copii din clasa si cu familiile acestora.
Noutatile aflate ne pot ghida in mai buna cunoastere a elevilor nostri si duc,
implicit, la cai mai bune de rentabilizare a procesului instructiv-educativ al caror
subiect sunt micii scolari.
Titluri posibile de comunicari-referate la sedintele cu parintii :
- Violenta :
- Psihologie, Educatie : « Rolul jocului in dezvoltarea emotionala si intelectuala a
copilului », « Cei sapte ani de acasa », « Cele mai rele sapte lucruri pe care le poti
spune copilului tau », « Cum descopera copilul prietenia »
REGULAMENTUL
DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
A UNITĂŢILOR DE ÎNVĂŢĂMÂNT
PREUNIVERSITAR
- 2005 –
CAPITOLUL V
PĂRINŢII
Secţiunea 1
Dispoziţii generale
Art.45. (1) Părinţii/tutorii legali au dreptul şi obligaţia de a colabora cu
unitatea de învăţământ, în vederea realizării obiectivelor educaţionale.
(2) Părinţii/tutorii legali au obligaţia ca, cel puţin o dată pe lună, să ia
legătura cu învăţătorul/dirigintele pentru a cunoaşte evoluţia copilului lor.
(3) Părintele, tutorele legal instituit sau susţinătorul legal sunt obligaţi,
conform legii, să asigure frecvenţa şcolară a elevului în învăţământul obligatoriu.
Secţiunea a 2-a
Comitetul de părinţi al clasei
Art.46. (1) Comitetul de părinţi al clasei se alege în fiecare an în adunarea
generală a părinţilor elevilor clasei, convocată de învăţător/ diriginte, care
prezidează şedinţa.
(2) Convocarea adunării generale pentru alegerea comitetului de părinţi al
clasei are loc în primele 30 zile de la începerea cursurilor anului şcolar.
(3) Comitetul de părinţi al clasei se compune din trei persoane: un preşedinte
şi doi membri;
(4) Dirigintele/învăţătorul clasei convoacă adunarea generală a părinţilor la începutul fiecărui
semestru şi la încheierea anului şcolar. De asemenea, dirigintele/ învăţătorul sau preşedintele
comitetului de părinţi al clasei pot convoca adunarea generală a părinţilor ori de câte ori este necesar.
(5) Comitetul de părinţi al clasei reprezintă interesele părinţilor elevilor
clasei în adunarea generală a părinţilor la nivelul şcolii, în consiliul reprezentativ
al părinţilor, în consiliul profesoral şi în consiliul clasei.
Art.47. Comitetul de părinţi al clasei are următoarele atribuţii:
a) ajută învăţătorii/diriginţii în activitatea de cuprindere în învăţământul
obligatoriu a tuturor copiilor de vârstă şcolară şi de îmbunătăţire a frecvenţei
acestora;
b) sprijină unitatea de învăţământ şi dirigintele în activitatea de consiliere şi
de orientare socio-profesională sau de integrare socială a absolvenţilor;
c) sprijină dirigintele/învăţătorul în organizarea şi desfăşurarea unor
activităţi extraşcolare;
d) are iniţiative şi se implică în îmbunătăţirea condiţiilor de studiu pentru
elevii clasei;
e) atrage persoane fizice sau juridice care, prin contribuţii financiare sau materiale, susţin
programe de modernizare a activităţii educative şi a bazei materiale din clasă şi din şcoală.
f) sprijină conducerea unităţii de învăţământ şi dirigintele/învăţătorul în
întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale a clasei şi a unităţii de
învăţământ.
Art.48. (1) Comitetul de părinţi al clasei ţine legătura cu unitatea de
învăţământ, prin dirigintele/ învăţătorul clasei.
(2) Comitetul de părinţi al clasei poate propune, în adunarea generală, dacă
se consideră necesar, o sumă minimă prin care părinţii elevilor clasei să contribuie
la întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea bazei materiale a clasei sau a unităţii
de învăţământ.
(3) Contribuţia prevăzută la alin. (2) nu este obligatorie, iar neachitarea
acesteia nu poate limita , în nici un caz, exercitarea de către elevi a drepturilor
prevăzute de prezentul regulament şi de prevederile legale în vigoare. Informarea
celor implicaţi cu privire la conţinutul acestui articol este obligatorie.
(4) Contribuţia prevăzută la alin. (2) se colectează şi se administrează numai de către comitetul
de părinţi, fără implicarea cadrelor didactice.
(5) Este interzisă implicarea elevilor în strângerea fondurilor.
(6) Dirigintelui/învăţătorului îi este interzis să opereze cu aceste fonduri.
(7) Fondurile băneşti ale comitetului de părinţi se cheltuiesc la iniţiativa
acestuia sau ca urmare a propunerii dirigintelui/ învăţătorului sau a directorului,
însuşite de către comitet.
(8) Sponsorizarea clasei sau a unităţii de învăţământ nu atrage după sine
drepturi în plus pentru anumiţi elevi.
(9) Se interzice iniţierea, de către şcoală sau de către părinţi, a oricărei
discuţii cu elevii în vederea colectării şi administrării fondurilor comitetului de
părinţi.
PARTENERIATE CU COMUNITATEA LOCALA,
PROIECTE SI PARTENERIATE
EDUCATIONALE LA GRUPA
CALENDARUL EVENIMENTELOR
DATA ZIUA SEMNIFICATIA PROPUNERI DE ACTIVITATE
23
SEPTEMBRIE
ZIUA MONDIALA A
CURATENIEI
Indreptarea atentiei catre
un mediu curat, unde
viata pare mai frumoasa
si mai sanatoasa.
Obisnuirea copiilor cu
curatenia mediului
inconjurator.
-activitati gospodaresti in sala de grupa,
curtea si imprejurimile gradinitei;
-experimente pentru a demonstra poluarea;
-identificarea persoanelor care dauneaza
prin actiunile lor;
-activitati cu parintii: incurajarea parintilor
sa initieze activitati comune cu copiii in
mentinerea curateniei in casa, curte,
imprejurimi;
SEPTEMBRIE
-
OCTOMBRIE
PERIOADA
RECOLTEI
Adunarea recoltei este un
lucru important al
existentei umane.
Multe traditii sunt legate
de culesul viilor.
Participarea copiilor la actiuni de strangere
a recoltelor, de prepararea salatei si a
sucului de fructe si legume;
-jocuri de creatie:”La piata”, “La culesul
viilor”, “Ziua recoltei”
-organizam: ”Balul fructelor”, “Balul
strugurilor”
04
OCTOMBRIE
ZIUA MONDIALA A
ANIMALELOR
Fiecare animal este parte
importanta si utila a
naturii, de aceea trebuie
sa invatam sa le ocrotim.
Dupa cercetari se pot
face dezbateri impreuna
cu copiii pentru a invata
ce influente au pierderile
unor specii pentru mediul
nostru.
-acumularea cunostintelor despre animale
prin vizionare de filme documentare;
-imagini(enciclopedii)cu animale;
-joc de creatie: “Cautarea hranei”;
-joc didactic: ”Cauta puiul”;
-povesti, cantace, poezii, zicatori despre
animale;
-desen,modelaj;
16
OCTOMBRIE
ZIUA
INTERNATIONALA
A ALIMENTATIEI
Cunoasterea produselor
ecologice, naturale si a
celor care dauneaza
organismului uman si
care nu trebuie sa se
regaseasca in alimentatia
copiilor, cum ar fi dulciurile
in exces sau alimen
tele care contin E-uri.
-actiuni despre alimentatia sanatoasa a
copiilor
ex:”Vitaminele contribuie la mentinerea
sanatatii”.
1
DECEMBRIE
ZIUA NATIONALA
A ROMANIEI
Importanta cunoasterii
sarbatorilor nationale ale
tarii noastre, tricolorului
si structurii geografice a
Romaniei.
-confectionarea drapelului tricolor;
-sa facem cunostinta cu harta tarii, folclorul
si traditia romaneasca;
-auditie muzicala:”Tezaur folcloric”.
-vizita la Muzeul Judetean”;
-depunere de coroane;
DECEMBRIE SARBATORILE DE
IARNA
Cunoasterea spiritului si
traditiilor Craciunului, a
datinilor si obiceiurilor
de iarna, precum si
placerea de a oferi si
-colinde, poezii , scenete;
-actiuni de binefacere;
-diverse activitati desfasurate parteneriat:
primi cadouri .
01
IANUARIE
ANUL NOU Anul Nou, prilej de
cunoastere a traditiilor
specifice din diferite
zone ale tarii.
-confectionare:”Roata anului”
-cunoasterea lunilor;
-expuneri despre perceptia trecerii timpului;
08
MARTIE
ZIUA
INTERNATIONALA
A FEMEILOR
Femeile ocupa un loc
important in societate.
Putem prezenta
activitatile traditionale
ale femeilor si activitatile
de zi cu zi. Formarea
conceptiei despre
sarcinile femeilor.
-vizitarea locurilor de munca a parintilor;
-vizitarea muzeelor cu tematica
“Mestesuguri vechi”;
-vizionare si convorbire despre poze cu
famila;
21
MARTIE
ZIUA MONDIALA
SOARE - PAMANT
Importanta radiatiilor
solare asupra
organismului uman
-comunicari
-ateliere de lucru
-observatii astronomice si concursuri
tematice
22
MARTIE
ZIUA MONDIALA A
APEI
Importanta apei pentru
viata; cunoasterea
proprietatilor apei si rolul
ei pe pamant; ocrotirea
tuturor organismelor vii
si stoparea poluarii apei.
-concurs de desen :”Apa-izvor de viata si
bucurii”;
-stiinta:”Utilizarile apei”; ”Circuitul apei in
natura”; ”Cum sa economisim apa?”;
-experimente privind poluarea apei, efectele
apelor poluate, starea fizica a apei;
-dramatizare :”Izvorul”;
-observarea apei (paraurilor)in imprejurimi
si mentinerea curateniei;
17
APRILIE
ZIUA MONDIALA A
SANATATII
Sa mentinem sanatatea
este un lucru foarte
important. Cheia menti
nerii sanatatii este sa
ducem o viata sanatoasa,
pentru care bazele se pun
de la o varsta frageda.
-intalnire cu cadre medicale;
-plimbari, drumetii;
-prepararea salatelor din fructe, legume;
APRILIE SARBATOAREA
PASTELUI
Sarbatorile Pascale:
Invierea si simbolul
reinnoiri. Traditii de
Paste si Incondeierea
Oului de Paste.
-conversatie despre viata lui Isus;
-intmplari ,povesti, cantece despre iepuras;
-activitai practice: ”Ornamente pentru masa
de Paste”;
-incondeierea oualelor cu diferite tehnici;
18
APRILIE
ZIUA MONDIALA A
OCROTIRII
MONUMENTELOR
ISTORICE
Cladirile vechi intaresc
identitatile culturale.
Putem indrepta atentia
copiilor spre protejarea si
conservarea constructii
lor vechi si a
monumentelor
-vizitarea orasului;
-excursii;
-legende;
-ocrotirea monumentelor istorice;
22
APRILIE
ZIUA PAMANTULUI Multi factori daunatori
influenteaza sanatatea
mediului.Este important
sa cunoastem acesti
-observari realizate prin plimbari, excursii;
-discutii privind impiedicarea factorilor
daunatori ai planetei si a mediului
inconjurator;
factori pentru a-i putea
preveni.
-excursii si picnic-uri organizate cu parintii,
fara omiterea curatarii locurilor dupa
plecare;
10
MAI
ZIUA PASARILOR
SI A ARBORILOR
Mediul viu inconjurator
are un rol hotarator
pentru a mentine viata.
Pentru ocrotirea lui e
nevoie sa-l cunoastem.
Un semnal pentru cei
care ucid in masa arbori
fara sa planteze in
schimb nimic:
“Padurea este plamanul
verde al omenirii, pe care
trebuie sa-l lasam
mostenire urmasilor
nostri.”
-observari ,cercetari in urma plimbarilor;
excursiilor in parc, in padure, pe langa lac,
etc
-poezii, cantece, povesti, jocuri de miscare
cu continut tematic;
-jocuri dramatice;
-antrenarea in activitati de sadire de puietii
achizitionati de la pepiniera si urmarirea
indeaproape in viitor a dezvoltarii
copaceilor;
31 MAI ZIUA MONDIALA
IMPOTRIVA
FUMATULUI
Fumatul dauneza grav
sanatatii si totusi in
acelasi timp numarul
fumatorilor creste.
Formarea copiilor in a se
opune viciilor, fapt care
le va influenta pozitiv
viitorul
-realizarea unor afise si expunerea lor la
vedere;
-consultarea cadrelor medicale;
01 IUNIE ZIUA
INTERNATIONALA
A COPIILOR
-intreceri sportive
-efectuarea desenelor pe asfalt;
-confectionarea unui album cu copiii lumii;
-expozitie de desen;
-concurs de poezii consacrate copilariei
fericite;
05 IUNIE ZIUA MONDIALA A
MEDIULUI
Importanta protejarii
zonelor aride care
acopera mai mult de 40%
din suprafata Terrei.
-confectionarea afiselor cu continut tematic;
-vizionare de filme cu continut tematic:
”Cocoselul neascultator”;
-colectarea deseurilor din materiale
reciclabile ;
19.. PROIECTE EDUCATIONALE LA NIVEL LOCAL
AVIZ DIRECTOR
(MODEL)
TITLUL PROIECTULUI
PARTENERIAT ÎN EDUCAŢIE : GRADINITA – FAMILIE –
COMUNITATE
Motto: „Spune-mi şi o sã uit. Aratã-mi şi poate n-o
sã-mi amintesc. Implicã-mã şi o sã înţeleg”
(proverb american)
Argument
“ Totul educă : oamenii, lucrurile, fenomenele, dar în primul rând şi în cea mai mare măsură,
oamenii. Intre aceştia primul loc îl ocupă părinţii si educatorii”
A.S.Makarenko, Cartea pentru părinţi.
Întâlnirile „tipice” cu părinţii nu abordează întotdeauna problemele, oferind părinţilor puţine
şanse de a cunoaşte profesorii elevilor şi problemele şcolii. De aceea, trebuie pus accent pe activităţi
de cunoaştere interpersonală pentru a crea un cadru de siguranţă şi pe strategii de desfăşurare a
acestora cât mai variat şi accesibil.
Ca urmare, acest proiect, îsi propune să dezvolte competenţe de lucru cu familia elevului şi să
răspundă nevoilor de comunicare, relaţionare, construire de echipe, cooperare, motivare şi implicare.
Scopul proiectului
- Optimizarea relaţiei şcoală-familie-comunitate, în aşa fel încât elevii să obţină singuri succesul.
Obiective
- Realizarea unor cercetări pentru dignosticarea relaţiei şcoală-familie;
- Identificarea instrumentelor de comunicare şcoală-familie;
- Antrenarea părinţilor în activităţi de informare şi formare educaţională;
- Diversificarea modalităţilor de colaborare cu familia;
- Crearea unui cadru de motivare şi implicare a partenerilor;
- Încurajarea voluntariatului ; atragerea părinţilor către activităţi din „lumea şcolii”.
- Realizarea unei reviste educative pentru
părinţi
o Grupul ţintă
- părinţii grupei
- prescolarii grupei
- -educatoarele
o Locul şi perioada de desfăşurare
Gradinita pp nr. 36, Timisoara
Parcursul anului şcolar
Colaboratori
- Director, prof. profesor psiholog , poliţia de proximitate, preot –(prof. de religie) educatoarele
grupei , părinţi.
Mod de realizare
Nr.
Crt
Activităţi Forma Responsabil Perioada
1 1.Părinţii „se întorc” lagradinita
Alcătuirea Comitetului de Părinţi
2.Ce pot face părinţii la gradinita?
-Dezbatere
-Lectorat
educatoare
2 1.Discuţii informale asupra Regulamentului de
ordine interioară şi a documentelor preşcolare
2.Ce pot face părinţii acasă?
3. Copilul ,copia părinţilor
-Informare
-şedinţă cu părinţii
-Lectorat
director
educatoare
3 1.Elaborarea unui chestionar pentru părinţi
privind colaborarea gradinita-familie
2.”Rugăciune” sau cum îi văd copiii pe părinţi
3. Interactiunea părinţi-copii
-atelier de lucru
-dezbatere
prof. psiholog
4 1.Aplicarea chestionarului şi interpretarea
rezultatelor
2.”Cum, ce, cât ştiu copiii noştri?”
3. „Naşterea Domnului” colinde, poezii
-Chestionar
-activitate deschisă
-Serbare
prof. psihoped.
educatoare
director
5 Consilierea părinţilor în cazul apariţiei unor
crize în familie care pot influienţa progresul
şcolar al prescolarului
prof. psiholog.
educatoare
preot
6 1.Violenţa în gradinita şi în familie
2.” Nu violenţei în familie”; povestiri ale
copiilor despre anumite aspecte care
influenţează viaţa copilului
3.Sfaturi pentru o viata fără de păcate
-dezbatere
-seminar-dezbatere
educatoare
elevi , părinti
poliţist de
proximitate
preot
7 1.Activitate de voluntariat: „Mână de la mână”
2.Amenajarea unei minibiblioteci în sala de
grupa
3.Consiliere individuală,părinţi,elevi, proiect
4. Copilul este copia parintilor sai
- acţiune de recondiţionare şi
colectare de cărţi pentru
lectura suplimentară
- studiul de caz
părinţi
copii
educatoare
8 1.Sala de grupa –miniexpoziţie de lucrări ale
prescolarilor şi nu numai
2.”Ziua portilor deschise”
3.De ziua mamei - scenete,cântece, poezii
- expoziţie de lucrări
-activitate comuna*
parinti/copii
-serbare
părinţi
elevi
educatoare
invitaţi
9 1.”A fi părinte e uşor, dar nu e simplu”
2. „Profesia” de părinte -O zi din viaţa unui
părinte
-dezbatere
-împărţirea de pliante
-Invitat la discuţii - un
părinte
prof. psiholog
părinţi.
10 1.Pregătirea copiilor pentru viaţa -dezbatere - invitat
-lectorat
prof. psiholog
părinţi
educatoare
Materiale
- chestionare
- referate (lectorate)
- materiale informative (Regulament şcolar, broşuri, pliante, afişe etc.)
- program calculator pentru tema „Violenţa în şcoală şi în famile”
- alte materiale de pe internet
o Finanţarea activităţilor
- Comitetul de părinţi
- Sponsori
o Popularizarea proiectului
- pliante pentru părinţi, elevi şi profesori
FINALITATEA
- Antrenarea părinţilor în activităţi de informare şi formare educaţională;
- Diversificarea modalităţilor de colaborare cu familia;
- Crearea unui cadru de motivare şi implicare a partenerilor;
- Încurajarea voluntariatului ;
- Atragerea părinţilor către activităţi din „lumea gradinitei”
- Realizarea unei reviste educative pentru părinţi.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu