PROIECT DIDACTIC
GRUPA: Mijlocie
TEMA ANUALA: „Cand, cum si de ce se intampla?”
TEMA PROIECTULUI: „Toamana, anotimpul bogatiei”
SUBTEMA:”E toamna iar...”
CATEGORIA DE ACTIVITATE: Cunoaşterea mediului
DENUMIREA ACTIVITĂŢII: Observare
TEMA ACTIVITĂŢII: “Marul si para”
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
- O1 – să recunoască marul si para din mai multe fructe după caracteristicile lor privind: aspectul general, structura, mărimea, culoarea, forma;
- O2 – să denumească şi să descrie părţile componente ale celor două fructe;
- O3 – să sesizeze şi să exerseze posibilităţile sale de cunoaştere prin: văz, pipăit, miros, gust;
- O4 – să enumere câteva reguli de igienă legate de utilizarea în alimentaţie a celor două fructe;
- O5 – să-şi îmbogăţească şi activizeze vocabularul cu cuvintele: seminţe, cotor, neted, lucios, zemos,
MATERIAL DIDACTIC:
DEMONSTRATIV: un mar si o para, coş cu fructe, planşă cu culesul fructelor, jetoane cu fructe,suc de mere, suc de pere
DISTRIBUTIV: pentru fiecare copil o farfurie cu un mar, o para, o felie de mar şi o felie de para, şerveţel.
Momentele activităţii
|
Conţinutul activităţii
|
Metode si procedee
|
Material didactic
|
I Organizarea activităţii
|
Pentru asigurarea unei bune desfăşurări a activităţii se vor lua următoarele măsuri:
|
explicaţia
conversaţia
|
coş cu fructe
|
II Desfăşurarea activităţii
Introducerea în activitate
Anunţarea temei
Observarea dirijată
Sinteza partiala
Sinteza parţială
Sinteza parţială
Sinteza finala
III Încheierea activităţii
|
Introducerea în activitate se va face prin descoperirea materialului de sub şerveţele.
– Ce aveţi sub şerveţele? (un mar si o para)
– Unde cresc aceste fructe? (in pom, in livada)
– Când se recoltează aceste fructe? (se recoltează toamna)
– Să vină cineva să spună ce fructe am pe masă (mere, pere, strugure, gutuie, nuci).
Astăzi vom observa marul si para.
1. Aspect exterior
Observaţi cele două fructe.
– Ce culoare au? (marul poate fi rosu, galben verzui, rosu cu galben...). Para poate fi verde, galbena, portocalie.
– Ce formă au? (merele în general sunt rotunde,uneori pot fi alungite in partea de jos). Perele au o formă rotunda - lunguiaţă.
– Care este mai moale (para sau marul?). Para este mai moale daca este coapta, marul este mai tare.
– Cum au coaja? (netedă, lucioasă)
– Ce miros au cele două fructe? (miros plăcut de mar sau para)
Se face sinteza partiala referitoar la culoare, forma. Consistenta, miros
Se va face prin sortarea imaginilor cu fructe şi prin sortarea fructelor de pe masa educatoarei.
Să vină cineva in fata grupei şi să aleaga jetoanele cu mere si pere
– Cum le-ai recunoscut? (după formă, mărime şi culoare)
Să vină altcineva în faţa clasei şi să scoata din cos merele şi perele.
2. Părţile componente
Se vor analiza felia de mar şi si felia de para.
– Ce observaţi la felia de mar? (coaja, miez, seminţe)
– Dar la felia de para? (coaja, miezul, seminţe)
– Ce au la fel (coaja, miezul sau seminţele?)
Puneţi feliile de mar si para pe şerveţelul vostru.
– Ce observaţi? Au umezit servetelul?– Deci sunt zemoase,nu-i asa?
- Cum sunt aşezate seminţele?
Educatoarea va tăia un mar şi o para pentru a demonstra cum sunt asezate semintele in camarutele lor, ce forma au, ce culoare si ce consistenta au.
– Gustaţi puţin din felia de mar si de para. Ce gust au? (plăcut,dulce- acrişor)
– La ce folosesc seminţele? (la înmulţirea plantei)
Se face sinteza partiala referitor la partile componente
Se va face prin jocul „Am spus bine, n-am spus bine”.
Educatoarea va face diferite enunţuri şi copiii vor trebui să confirme sau să infirme cele spuse:
Marul si para au o coajă groasă (nu, au o coajă subţire).
Miezul lor este uscat.(nu, marul si para au miezul zemos).
Marul si para nu au seminte.(au seminte, asezate in camarutele lor in mijlocul fructului).
3. Mod de întrebuinţare
– Ce facem cu aceste fructe? (le mâncăm)
– Ce trebuie să facem înainte de a le mânca? (să le spălăm)
– Ce se prepară din mere? (compot, gem, dulceata, prajitura,suc).
– Ce se prepară din pere? (compot, gem, dulceata, prajitura,suc).
Se va face prin evidenţierea asemănărilor şi a deosebirilor dintre cele două fructe
Vor fi antrenaţi copiii să răspundă şi vor fi ajutaţi cu întrebări: marul si para sunt fructe de toamnă, amândouă au o coajă subţire ,miez zemos, amândouă au seminţe mici, luguiete, maronii şi tari asezate in camarute la mijlocul fructului.
Cele două fructe se mănâncă crude sau preparate în diferite moduri.
Se vor face aprecieri asupra modului în care au răspuns copiii şi asupra disciplinei.
Copiii sunt anunţaţi că activitatea a luat sfârşit şi vor gusta din bulion. Se va merge în sala de mese pentru a face o salată din ardei şi roşii.
Se va ieşi din sala de clasă intonând cântecul: „Toamna”
A venit pe dealuri toamna
Cu vanturi si ploi.
O primim cu bucurie
Si-i cantam in cor:
Fructe parfumate
Si legume coapte
In dar le primim
Si ii multumim.
Au plecat si pasarele
In stoluri pe sus.
Vanturi, ploaie, nori si ceata
Toamna ne-a adus:
Fructe parfumate
Si legume coapte
In dar le primim
Si ii multumim.
|
conversaţia
conversaţia
explicaţia
observaţia
exercitiul
expunerea
problematizarea
exerciţiul
conversaţia
invăţarea prin descoperire
jocul
explicaţia
conversaţia
conversaţia
Conversatia
exercitiul
|
Mere si pere
Mere si pere
Felii de mere si pere
|
PROIECT DIDACTIC
GRUPA: mică
DATA:
EDUCATOARE:
ACTIVITATEA: cunoaşterea mediului
TEMA: Cine are un cartonaş potrivit?
TIPUL DE ACTIVITATE: evaluare
FORMA DE REALIZARE: joc didactic
SCOPUL ACTIVITĂŢII: verificarea cunoştinţelor despre flori, fructe şi legume de toamnă, precum şi despre culorile cunoscute anterior; educarea spiritului de observaţie şi a rapidităţii în acţiune;
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
Să asculte cu atenţie regulile jocului;
Să identifice imaginea de pe jetonul primit;
Să denumească imaginea de pe jeton, categoria căreia îi aparţine (fruct, legumă, floare), precum şi culoarea acesteia;
Să respecte regulile jocului;
Să participe activ şi conştient la activitatea desfăşurată;
METODE ŞI PROCEDEE: conversaţia, explicaţia, jocul, demonstraţia
MATERIAL DIDACTIC FOLOSIT: pentru fiecare copil câte 2-3 cartonaşe cu fructe, legume, flori de toamnă.
MATERIAL BIBLIOGRAFIC: Programa activităţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii
DURATA: 15 minute
REGULILE JOCULUI: copiii ridică numai cartonaşul care are elementul corespunzător cerinţei formulate de educatoare. Cel care a ridicat primul cartonaşul va denumi elementul de pe carton şi va preciza culoarea acestuia.
ELEMENTE DE JOC: surpriza, aplauzele, recompensa.
SARCINA DIDACTICĂ: găsirea cartonaşului potrivit cerinţei formulate.
GRUPA: mică
DATA:
EDUCATOARE:
ACTIVITATEA: cunoaşterea mediului
TEMA: Cine are un cartonaş potrivit?
TIPUL DE ACTIVITATE: evaluare
FORMA DE REALIZARE: joc didactic
SCOPUL ACTIVITĂŢII: verificarea cunoştinţelor despre flori, fructe şi legume de toamnă, precum şi despre culorile cunoscute anterior; educarea spiritului de observaţie şi a rapidităţii în acţiune;
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
Să asculte cu atenţie regulile jocului;
Să identifice imaginea de pe jetonul primit;
Să denumească imaginea de pe jeton, categoria căreia îi aparţine (fruct, legumă, floare), precum şi culoarea acesteia;
Să respecte regulile jocului;
Să participe activ şi conştient la activitatea desfăşurată;
METODE ŞI PROCEDEE: conversaţia, explicaţia, jocul, demonstraţia
MATERIAL DIDACTIC FOLOSIT: pentru fiecare copil câte 2-3 cartonaşe cu fructe, legume, flori de toamnă.
MATERIAL BIBLIOGRAFIC: Programa activităţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii
DURATA: 15 minute
REGULILE JOCULUI: copiii ridică numai cartonaşul care are elementul corespunzător cerinţei formulate de educatoare. Cel care a ridicat primul cartonaşul va denumi elementul de pe carton şi va preciza culoarea acestuia.
ELEMENTE DE JOC: surpriza, aplauzele, recompensa.
SARCINA DIDACTICĂ: găsirea cartonaşului potrivit cerinţei formulate.
DEMERS DIDACTIC
EVENIMENTUL DIDACTIC
|
CONŢINUTUL ŞTIINŢIFIC
|
STRATEGIA DIDACTICĂ
|
EVALUARE
INSTRUMENTE ŞI INDICATORI
|
Moment organizatoric
|
Pregătirea materialului necesar activităţii. Aşezarea scăunelelor şi a măsuţelor în formă de careu. Se împart copiilor câte 2-3 cartonaşe cu fructe, legume, flori de culori diferite, dar cunoscute de copii.
|
-frontal
-jetoane cu flori, fructe, legume;
|
Observarea comportamentului copiilor.
|
Captarea atenţiei
|
Surpriza va fi un ursuleţ: Moş Martin care se pregăteşte pentru iarnă şi care a strâns multe fructe şi legume şi care vrea să ştie dacă şi copiii cunosc fructele, legumele şi florile strânse de el.
|
- conversaţia
| |
Reactualizarea structurilor anterioare
|
Discut cu copiii despre anotimpul toamna, caracteristicile acestuia şi muncile specifice.
|
-conversaţia
|
Chestionar
Analiza răspunsurilor.
|
Anunţarea temei şi a obiectivelor
|
Anunţ tema jocului: Cine are un cartonaş potrivit?, obiectivele activităţii şi regulile jocului în termeni accesibili copiilor.
|
Conversaţia, explicaţia
| |
Dirijarea învăţării
|
Se va desfăşura jocul de probă pentru a vedea dacă copiii au înţeles regulile jocului. Jocul se va desfăşura în felul următor: Eu voi exprima o cerinţă simplă: „Ursuleţul Moş Martin doreşte să pună la el în vază tufănele. Cine are cartonaşul potrivit?” Copiii vor căuta printre cartonaşele lor, iar cei care au o imagine reprezentând o tufănică, indiferent de culoare o vor ridica şi va răspunde cine a ridicat primul cartonaşul. Acesta va preciza ce este tufănica şi ce culoare are. Jocul continuă cu formularea altor cerinţe: ”Ursuleţul vrea să facă un compot de mere. Cine are un cartonaş potrivit?” sau „Ursuleţul vrea să facă o supă de roşii. Cine are un cartonaş potrivit?”
Jocul va continua cu alte fructe şi legume.
|
-jocul
-exerciţiul
-frontal şi individual
|
Chestionare
Aprecieri verbale.
|
Evaluare
|
Voi cere copiilor să ridice cartonaşele care au desenate pe ele mere roşii, sau struguri verzi, sau pere galbene, sau ardei verzi, etc.
|
-conversaţia
|
Chestionar oral
|
Încheierea activităţii
|
La final Ursuleţul Moş Martin va face aprecieri generale şi individuale şi va împărţi drept recompensă copiilor câte o felie de măr strânsă de el pentru iarnă.
|
conversaţia
|
Aprecieri verbale
|
PROIECT DE ACTIVITATE
EDUCATOARE:
GRAD.
GRUPA MICA
CATEGORIA ACTIVITATII: EDUCAREA LIMBAJULUI
TEMA: SCUFITA ROSIE
TIPUL ACTIVITATII: PREDARE
MIJLOC DE REALIZARE: POVESTIRE
DURATA :15-20 MIN
Obiective de referinta
-Formarea deprinderii de a asculta o poveste accesibila varstei si temei de studiu;
-Consolidarea deprinderilor de a formula raspunsuri corecte la intrebarile educatoarei;
-Dezvoltarea unor emotii si sentimente pozitive de bunatate, intrajutorare si curaj;
-Educarea copiilor in spiritul asculatarii parintilor si accentuarea consecintelor neascultarii.
Obiective operationale
-Sa asculte cu atentie continutul povestii;
-Sa raspunda la intrebarile adresate de catre educatoare utilizand propozitii clare si corecte din punct de vedere gramatical;
-Sa exprime prin cuvinte starile emotionale provocate de intamplarile povestirii.
Strategii didactice
Metode si procedee: conversatia, expunerea, explicatia, povestirea;
Mijloace didactice:
- planse;
- carte povesti;
- papusi;
Forme si metode de evaluare:
- evaluare curenta;
- chestionare orala;
- aprecieri verbale;
Forme de organizare:
- frontal;
- individual;
Nr.Crt.
|
EVENIMENTUL DIDACTIC/ETAPELE ACTIVITATII
|
CONTINUT
|
STRATEGII DIDACTICE
|
EVALUARE
|
1.
|
Moment organizatoric
|
Se asigua conditiile optime pentru realizarea activitatii (aerisirea salii de grupa, aranjarea mobilierului in semicerc)
Intrarea oragnizata a copiilor in sala de grupa.
| ||
2.
|
Captarea atentiei
|
Voi prezenta copiilor o papusa -SCUFITA ROSIE- si le voi spune ca ea a venit in vizita la gradinita noastra pentru a asculta o poveste.
|
Conversatia
Explicatia
|
Aprecieri verbale
|
3.
|
Anuntarea temei
|
Povestea se numeste “Scufita Rosie”
Copii vor repeta titlul povestii de 2-3 ori pentru a-l retine.
| ||
4.
|
Desfasurarea activitatii
|
Povestea va fi expusa cu mare atentie la inflexiunile vocii, in functie de personajele din poveste.
Apoi se vor prezenta pe rand plansele care ilustreaza momentele principale din poveste.
Se vor explica cuvintele si expresiile noi, daca va fi nevoie
|
Expunerea
Povestirea
Observatia
Explicatia
| |
5.
|
Consolidarea cunostiintelor
|
Se va incerca repovestirea cu ajutorul planselor.
|
Conversatia
|
Aprecieri verbale individuale
|
6.
|
Feed-back
|
Copii vor ordona plansele, amestecate anterior, intr-o succesiune logica, isi vor exprima sentimentele fata de intamplarile din poveste
|
Problematizarea
|
Aprecieri individuale
|
7.
|
Incheierea activitatii
|
Ii voi intreba pe copii de cine le-a placut mai mult in poveste si de ce le-a placut acel personaj.Se vor face aprecieri verbale asupra implicarii copiilor in activitate, globale si individuale.
|
Aprecieri verbale
Buline rosii
|
PROIECT DIDACTIC
DATA:
GRUPA: mică
EDUCATOARE:
ACTIVITATEA: educarea limbajului
TEMA: România de Ion Bănuţă
TIPUL DE ACTIVITATE: însuşire de noi cunoştinţe
FORMA DE REALIZARE: memorizare
SCOPUL: dezvoltarea şi activizarea vocabularului; însuşirea unor cuvinte şi expresii noi, precum şi formarea şi dezvoltarea unor sentimente morale, patriotice;
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
- Să asculte cu atenţie poezia;
- Să reţină, pe cât posibil, versurile poeziei;
- Să reţină unele cuvinte şi expresii noi, întâlnite în poezie: dor, izvor;
- Să precizeze însemnătatea zilei de 1 Decembrie;
- Să participe cu interes la activitatea desfăşurată;
- Să adopte o poziţie corectă pe scăunele în timpul activităţii;
METODE ŞI PROCEDEE: conversaţia, explicaţia, demonstraţia, exerciţiul.
MATERIAL DIDACTIC: planşă cu harta ţării (conturul acesteia)
DURATA: 15 minute
MATERIAL BIBLIOGRAFIC:
- Programa activităţilor instructiv-educative în grădiniţa de copii,
EVENIMENTUL DIDACTIC
|
CONŢINUTUL ŞTIINŢIFIC
|
STRATEGIA DIDACTICĂ
|
EVALUARE
INSTRUMENTE ŞI INDICATORI
|
MOMENT ORGANIZATORIC
|
Se va aşeza mobilierul în formă de semicerc. Panoul va fi în faţa copiilor şi pe el voi afişa o planşă ce reprezintă conturul ţării şi drapelul.
|
-frontal
-panou, planşa cu conturul ţării şi cea cu drapelul tricolor
| |
CAPTAREA ATENŢIEI
|
Voi descoperi imaginile de la panou şi voi discuta cu copiii despre acestea.
|
-conversaţia
-frontal
-imaginile
|
Evaluarea răspunsurilor.
|
REACTUALIZAREA CUNOŞTINŢELOR
|
Se va discuta despre însemnătatea zilei de 1 Decembrie, numele ţării noastre şi culorile ce compun drapelul României.
|
-conversaţia
-frontal şi individual;
|
Chestionar
Analiza răspunsurilor.
|
ANUNŢAREA TEMEI
|
Le voi spune copiilor că vom învăţa o poezie despre ţara noastră: România de Ion Bănuţă, şi le prezint obiectivele operaţionale în termeni accesibili lor. Voi verifica însuşirea titlului prin solicitare a 2-3 copii care să repete acest titlu.
|
-conversaţia, explicaţia
-frontal
|
Observarea comportamentului.
|
PREZENTAREA OPTIMĂ A CONŢINUTULUI
|
Voi recita poezia model:
România
De Ion Bănuţă
Ţara mea de soare
Albă, mândră floare
Mult mă duce dorul
Unde-aud izvorul.
Şi izvoru-mi spune
Din timpuri străbune:
România-i stea, inimă, lalea,
Va fi-n veci a mea!
Voi repeta poezia de 2-3 ori insistând pe explicarea cuvintelor şi expresiilor noi.
|
-explicaţia
-frontal
|
Observarea comportamentului
|
DIRIJAREA ÎNVĂŢĂRII
|
Voi recita primul fragment al poeziei şi voi solicita, pe rând, 2-3 copii care să o repete cu mine. Apoi voi recita primul şi al doilea fragment, împreună cu 2-3 copii, până când poezia va fi cât de cât memorată.
|
-conversaţia, exerciţiul
-frontal şi individual
|
Analiza răspunsurilor şi a intonaţiei.
|
OBŢINEREA PERFORMANŢEI
|
Se va cere unui preşcolar să repete el singur poezia dacă poate şi se va fixa încă o dată titlul acesteia.
|
-conversaţia, exerciţiul
individual şi frontal
|
Analiza răspunsurilor.
|
ÎNCHEIEREA ACTIVITĂŢII
|
Se vor face aprecieri generale şi individuale privind modul de participare la activitate
|
-conversaţia
-frontal
|
Evaluare finală.
|
PROIECT DIDACTIC
GRUPA MICĂ
EDUCATOARE :
GRĂDINIŢA:
CATEGORIA ACTIVITĂŢII :Educarea Limbajului
MIJLOC DE REALIZARE :povestire
TEMA :Căsuţa din oală
SCOPUL ACTIVITĂŢII :-cultivarea sensibilităţii artistice prin audierea unor creaţii în proza specifice vârstei ;dezvoltarea unor procese psihice ca :gândirea ,atenţia ,memoria
OBIECTIVE OPERAŢIONALE :
-să asculte cu atenţie povestea
-să urmărească linia poveştii concomitent cu acţiunea personajelor
-să participe afectiv la desfăşurarea acţiunii
-să demonstreze înţelegerea textului denumind câteva din personajele poveştii
-să-şi dezvolte sentimente de prietenie ,colaborare ,toleranţa faţă de colegi
STRATEGIA DIDACTICĂ :
METODE ŞI PROCEDEE :explicaţia ,conversaţia ,povestirea
MIJLOACE DE ÎNVĂŢĂMÂNT :textul povestirii ,personaje –păpuşi
FORMA DE ORGANIZARE :frontal şi individual
LOCUL DE DESFĂŞURARE :sala de grupă
EVALUARE :finală
DURATA :15 minute
ETAPELE ACTIVITĂŢII
|
CONŢINUTUL INSTRUCTIV EDUCATIV
|
STRATEGII DIDACTICE
|
EVALUARE
|
I. MOMENT ORGANIZATORIC
|
Voi aranja mobilierul în formă de semicerc şi voi introduce copiii în sala de grupă
| ||
II.CAPTAREA ATENŢIEI
|
Voi aduce în sala de grupă o păpuşă –Zâna Zânelor din ,,Ţara Poveştilor’’
| ||
III.REACTUALIZAREA CUNOŞTIINŢELOR
|
,,Zâna Zorilor’’ poartă o discuţie cu copiii despre poveştile învăţate de copii în activităţile anterioare .
|
Conversaţia
| |
IV.ANUNŢAREA TEMEI
|
Astăzi vom învăţa o nouă poveste ,,Căsuţa din oală’’
|
Conversaţia
| |
V .DIRIJAREA ÎNVĂŢĂRII
|
Copiii ascultă cu atenţie povestirea ,urmăresc acţiunea personajelor –păpuşi şi participă afectiv la fiecare moment al acţiuni Voi expune cât mai expresiv conţinutul poveştii folosind intonaţia de rigoare Voi întreba copiii despre titlul povestirii prezentate ,voi cere să denumească personajele povestirii . Voi evidenţia sentimentul de prietenie ,colaborare şi toleranţă dintre personajele povestirii .
|
Povestirea
Conversaţia
|
Evaluez promtitudinea şi corectitudinea răspunsurilor
|
VI. ÎNCHEIEREA ACTIVITĂŢII
|
Voi face aprecieri generale felicitându-i pe cei care au dat răspunsuri corecte . ,,ZÂNA ZORILOR’’ va împărţi recompense . Copiii rămân să se joace cu personajele –păpuşi
|
Evaluez răspunsurile
date
|
PROIECT DIDACTIC
Educatoare:
Activitatea: Educarea limbajului
Tema: Primavara
Forma de activitate: memorizare
Tipul activităţii : Formare de deprinderi
Scopul activităţii:
-Formarea deprinderii de a memora voluntar şi logic
versurile poeziei;
-Îmbogăţirea reprezentărilor despre primavera şi a vocabularului activ cu noi cuvinte şi expresii
-Formarea expresivităţii limbajului prin recitarea nuanţată;
Obiective operaţionale:
Pe parcursul şi la sfârşitul activităţii, copiii vor fi capabili:
-Să perceapă unele caracteristici ale primaverii pe baza sugestivă a imaginilor artistice ale versurilor;
-Să memoreze logic versurile;
-Să recite corect şi expresiv (ton, pauze, gesturi) ;
Metode şi procedee:
-Explicaţia
-Demonstraţia
-Conversaţia
-Exerciţiul
Materiale didactice:
-Plansa cu primavera
-Macheta cu primavera
-jetoane
Evenimente
didactice
|
Conţinutul stiinţific
|
Strategii didactice
|
Evaluare
|
Organizarea activităţii
|
Se asigură climatul de lucru: organizarea spaţiului de lucru, aerisirea sălii, pregătirea materialelor necesare.
|
Organizarea frontală a copiilor pentru descoperirea machetei
| |
Captarea atenţiei
|
Se cercetează cu copiii machetasi se observa plansa. Se percep materialele.Voi purat cu copiii o scurta convorbire despre anotimpul Primavara, vom analiza impreuna machete si plansa.
|
Observarea spontană
Conversaţia
|
Joc- exerciţiu de identificare a obiectelor .
|
Enunţarea obiectivelor şi temei activităţii
|
Astazi vom invata o poezie care se numeste PRIMAVARA.
| ||
Familiarizarea cu conţinutul poeziei
|
Se afişează tabloul care ilustrează conţinutul poeziei.Vom descrie pe rand continutul plansei.
Se lecturează poezia.
Se recită nuanţat poezia în faţa copiilor.
|
Lectura
explicaţia
Demonstraţia
| |
Dirijarea învăţării
Obţinerea performanţei.
Incheierea activitatii
|
Se memorează poezia pe fragmente logice, fiecare fragment fiind reluat în legătură logică cu cel următor.Se invata poezia pe strofe:prima strofa, a doua strofa ,iar apoi se recita ambele strofe.
Se exerseaza memorarea
poeziei individual cu fiecare copil, antrenând ceilalţi copii să ajute dacă ne încurcăm.
Cine reuşeşte să recite frumos şi clar primeşte un ghiocel, prima floare care infloreste primavara. Copiii sunt încurajaţi şi apreciaţi într-un climat de bucurie şi de stimulare a efortului depus de fiecare.
Se fac aprecieri generale si individuale asupra felului cum s-a desfasurat activitatea.
|
Algoritmul
|
Copiii primesc recompense
|
PROIECT DIDACTIC
Grădiniţa:
Institutor:
Grupa: Mică
Domeniul experienţial: Domeniul estetic şi creativ (DEC)
Tema de studiu: Când / cum şi de ce se întâmplă?
Tema săptămânii: Toamna – aspecte
Tema activităţii: Frunze de toamnă
Categoria de activitate: Activitate practică
Mijloc de realizare: Lipire
Scop:
S1 – formarea unor deprinderi de lucru pentru realizarea unor lucrări;
S2 – stimularea creativităţii prin arte plastice.
Obiective operaţionale:
O1 – să analizeze şi să descrie frunzele cu părţile componente;
O2 – să observe culorile frunzelor;
O3 – să precizeze culorile frunzelor corect;
O4 – să folosească hârtie creponată în culori adecvate pentru realizarea corectă a lucrărilor;
O5 – să folosească corect uneltele de lucru;
O6 – să păstreze curăţenia la locul de lucru;
O7 – să respecte conturul frunzei, lipind bucăţelele de hârtie in interiorul conturului;
O8 – să participe cu interes la activitate.
Strategii didactice:
Metode şi procedee: conversaţia, conversaţia euristică, explicaţia, exerciţiul, munca independentă, discuţia colectivă
Mijloace didactice: imagini ilustrând anotimpul toamna, zâna Toamna, materiale naturale: frunze uscate şi colorate de toamnă, fişă de lucru (frunza de toamnă), lipici, hârtie creponată de diverse culori, şerveţele umede.
Bibliografie:
- Metodica predării activităţilor instructiv – educative în grădiniţa de copii
MOMENTELE ACTIVITĂŢII
|
CONŢINUTUL ACTIVITĂŢII
|
STRATEGII DIDACTICE
|
EVALUARE
|
1. Moment organizatoric
|
Se amenajează grupa cu materiale din natură necesare bunei desfăşurării activităţii.
| ||
2. Reactualizarea cunoştinţelor anterior dobândite
|
Copiii participă activitate, urmând o discuţie despre aspectele caracteristice toamnei: temperatură, evenimente din natură, reacţia animalelor, a plantelor la scăderea temperaturii.
|
Observaţia
Conversaţia
Discuţia colectivă
|
Se urmăreşte corectitudinea răspunsurilor.
|
3. Captarea atenţiei
|
Copiii ascultă o poveste care scoate în evidenţă paleta largă de culori în care se îmbracă natura.
În grupă sunt expuse imaginile care ilustrează conţinutul imagini din natură în anotimpul toamna.
|
Povestirea
Conversaţia
|
Urmăresc cu atenţie explicaţiile date
|
4. Anunţarea temei şi a obiectivelor
|
Se poartă o discuţie cu copiii referitoare la culorile costumului, la podoabele Toamnei şi la conţinutul coşului adus de ea, anunţându-se astfel tema activităţii.
|
Conversaţia
|
Urmăresc cu atenţie explicaţiile date
|
5. Prezentarea optimă a conţinutului
|
Se prezintă copiilor sarcinile specifice activităţii.
Copiii intuiesc materialele necesare pentru realizarea activităţii, ascultă cerinţele educatoarei şi sarcinile ce trebuie îndeplinite; fiecare copil se aşează şi observă materialele.
|
Conversaţia
Explicaţia
|
Urmăresc cu atenţie explicaţiile date
|
6. Obţinerea performanţelor
|
Copiii, folosindu-se de lipici solid şi de hârtie creponată, rezolvă fişa de lucru individuală, urmând indicaţiile educatoarei şi nedepăşind conturul frunzei.
|
Demonstraţia
Explicaţia
Munca individuală
|
Se urmăreşte executarea corectă a sarcinilor de lucru
|
7. Evaluarea performanţelor
|
Zâna Toamnă apreciază activitatea desfăşurată de copii şi le dă drept recompensă ecusoane în culorile toamnei.
Lucrările vor face obiectul unei expoziţii dedicate Zânei Toamna
|
Conversaţia
Discuţia colectivă
|
Se analizează şi se apreciază activitatea copiilor
|
8. Încheierea activităţii
|
Aşezaţi în semicerc, copiii cântă cântece despre toamnă şi recită poezii pentru a-i mulţumi Zânei Toamnă pentru darurile primite.
|
PROIECT DIDACTIC
Data:
Grupa: mica- mijlocie
Gradinita:
Educatoare:
Domeniul : Estetic şi Creativ
Categoria de activitate: Educaţie artistico-plasticǎ
Tema:,, Barca pe valuri”
Forma de realizare: picturǎ
Tipul: consolidare de priceperi şi deprinderi
Scopul activitatii: Consolidarea deprinderii tehnice de a realiza o lucrare prin tehnica picturii cu o temă dată.
Obiective operationale:
- sǎ denumeascǎ materialele şi instrumentele de lucru puse la dispoziţie (coli de hârtie, acuarele, pensule, şervetele, pahare cu apǎ);
- să spună ce culori trebuie folosite pentru realizarea lucrării
- sǎ realizeze lucrarea utilizând corect tehnica picturii, respectând cerinţele;
- sǎ aplice corect culoarea cu pensula, pe suprafaţa datǎ, respectând indicaţiile primite;
-sǎ-si dezvolte încrederea în forţele proprii şi sǎ manifeste stabilitate şi perseverenţǎ în activitate;
-să se dezvolte gustul estetic şi creativ al copiilor;
- sǎ-şi exprime opinia faţǎ de lucrarea proprie şi a colegilor, motivându-şi pǎrerea.
Strategii didactice:
a)Metode si procedee:
- conversaţia
- explicaţia
-demonstraţia
- exerciţiul
- munca individuala
-turul galeriei
b)Materiale didactice:
- plansa model,coli pe care este conturat modelul, acuarele, pahare cu apǎ, şerveţele, fond muzical.
c)Forma de organizare: frontal, individual
Resurse umane ,temporale si bibliografice:
- Umane:educatoarea şi copiii din grupă.
- Temporale: 20 -25 minute
- Bibliografice:
„Programa acivitǎţilor instructiv- educative în grǎdinţa de
copii”
Desfǎşurarea activitǎţii
Nr.
crt.
|
SECVENŢELE ACTIVITĂŢII
|
CONŢINUTUL ŞTIINTIFIC
|
STRATEGII DIDACTICE
|
EVALUARE
instrumente şi indicatori
|
1.
|
Moment organizatoric
|
Voi asigura condţiile optime pentru buna desfǎşurare a activitǎţii:
|
Observarea comporta-mentului copiilor
| |
2.
|
Captarea atenţiei
|
Se va purta o scurtǎ discuţie despre mijloacele de transport pe apa pe care le cunosc copii.
|
Conversatia
|
Evaluare oralǎ
|
3.
|
Anuntarea temei si a obiectivelor
|
Astazi la activitate noi vom picta cu ajutorul pensulelor,barca pe valuri. Voi repeta tema activitǎţii cu 2-3 copii pentru fixarea ei.
|
Conversatia
|
Observarea comporta-mentului copiilor
|
4.
|
Dirijarea invatarii
Intuirea materialului
Prezentarea si analiza plansei model
Explicarea si demonstrarea etapelor de lucru
|
Voi cere copiilor sǎ denumeascǎ materialele de lucru de pe măsuţele lor.
Se prezinta si se analizeaza plansa model.
-Ce vedeţi pe această planşă?
-Ce culori am folosit?
Explic şi demonstrez modul de lucru:fiecare are o coala alba pe care este conturata o barca cu un marinar in ea; mai intai trebuie sa pictati barca, apoi copilul, cainele si la sfarsit valurile marii.
- Trebuie sa aveti mare grija cand veti aplica culoarea, sǎ lucraţi frumos şi ordonat ,sǎ nu puneţi prea multǎ apǎ sau sǎ murdǎriţi foaia pentru cǎ nu va mai fi la fel de frumoasǎ lucrarea.
|
Observatia
Conversatia
coli albe pe care au conturata barca,
pensule,
acuarele,
pahare cu apa,
servetele
plansa model
Explicatia Demonstratia Conversatia
|
Evaluare oralǎ
|
5.
|
Executarea temei de cǎtre copii
|
Voi realiza cu copiii câteva exerciţii de încǎlzire a muşchilor mici aimâinilor:„închidem şi deschidem pumnii”, „ învârtim morişca”, „batem palmele sus”, ”cântăm la pian”, etc.
Urez copiilor „Spor la lucru!” dupǎ care se va trece la realizarea temei de cǎtre copii.(pe fond muzical)
Voi supraveghea îndeaproape activitatea copiilor, voi trece pe rând pe la fiecare copil şi voi da explicaţii suplimentare şi ajutorul necesar, acolo unde este nevoie.
|
Munca individuala
Fond muzical
|
Stimulare verbala
Analiza lucrarilor
|
6.
|
Analiza lucrarilor
|
O voi face prin aprecieri verbale privind modul de realizare al temei.
Vor fi antrenaţi şi copiii în analiza lucrǎrilor proprii şi ale colegilor.
Cei care au lucrat corect, frumos şi ordonat vor fi aplaudaţi.
|
Conversatia
|
Evaluare prin expoziţie
Aprecieri verbale
Autoevaluare
|
7.
|
Încheierea activitatii
|
Voi face aprecieri asupra comportamentului copiilor pe parcursul activitǎţii.
|
Conversati
Recompense
|
Aprecieri verbale
|
PROIECT DE ACTIVITATE
DATA:
GRĂDINIŢA :
EDUCATOARE:
GRUPA : Mijlocie
ACTIVITĂŢI PE DOMENII EXPERIENŢIALE : Domeniul estetic şi creativ
TEMA ANUALĂ: Cine sunt / suntem ?
SUBTEMA :” Corpul uman”
TEMA: Fetiţa şi băiatul
TIPUL ACTIVITĂŢII : Formare de priceperi şi deprinderi
FORMA DE REALIZARE :pictură
SCOPUL ACTIVITĂŢII : Formarea unor priceperi şi deprinderi specifice picturii.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
O1-să denumească obiectele pe care le vor utiliza pentru realizarea lucrării;
O2- să reproducă etapele pe care le vor strabate pentru realizarea lucrării ;
O3- să respecte tema propusă in realizarea lucrarii ;
O4- să exprime impresii estetice şi artistice cu privire la lucrările colegilor;
O5- să fie capabil să-şi autoevalueze lucrarea în funcţie de criteriile de evaluare enunţate.
METODE ŞI PROCEDEE : Conversaţia , explicaţia , demonstraţia , exerciţiul , lucrul individual , analiza, turul galeriei.
MIJLOACE DE ÎNVĂŢAMÂNT : acuarele , pensule , recipiente cu apă , jetoane cu fetiţe şi băieţi , şerveţele ,fişe, stimulente.
DURATA : 20-25 minute
BIBLIOGRAFIE :
- Curriculum pentru invatamantul prescolar (3-6/7ani )- 2009;
DEMERSUL DIDACTIC
Evenimentul didactic
|
Conţinutul ştiinţific
|
Strategii didactice
|
Evaluare
| |
1.Moment organizatoric
|
Crearea cadrului specific şi a condiţiilor optime stabilirii climatului afectiv educativ al activitatii. Pregătirea materialului didactic necesar desfaşurarii activităţii instructiv- educative.
|
Observaţia
|
Observarea comportamentului copiilor
| |
2.Captarea atenţiei
|
Momentul captării atenţiei se realizează prin folosirea unor jetoane pe care sunt reprezentaţi diferiţi membri ai familiei pe care copiii trebuie să îi recunoască ( mama , tata , fratele , sora , bunicul , bunica etc). Vor fi intrebaţi din câţi membri este alcatuită familia lor , dacă au fraţi sau surori şi să descrie un membru al familiei din punct de vedere fizic.
|
Conversaţia
|
Observarea comportamentului copiilor
| |
3.Anunţarea temei şi a obiectivelor
|
După intuirea materialului primit pe măsuţe, copiii vor fi anunţaţi că la Educaţie plastică vor picta Fetiţa şi Băiatul.
|
Conversatia
Explicatia
| ||
4.Dirijarea învăţării
|
Explicarea şi demonstrarea tehnicii de lucru
Fixarea tehnicii de lucru
Educatoarea va fixa cu ajutorul unui copil tehnica de lucru.
Realizarea lucrării de către copii
Pe parcursul lucrului, educatoarea îi va supraveghea pe copii şi îi va îndruma pe cei care îi cer ajutorul.
De asemenea, educatoarea are grijă ca în timpul lucrului copiii să aibă o poziţie corespunzătoare, le asigură un fond sonor adecvat.
Analiza lucrărilor realizate
După ce fiecare copil şi-a finalizat pictura, vor fi afişate şi apreciate prin metoda turul galeriei.
|
Conversatia
Explicatia
Demonstraţia
Exerciţiul
Turul galeriei
|
Observarea comportamentului nonverbal Aprecierea individuală a executării tehnicii de lucru Observarea comportamentului copiilor pe timpul lucrului
| |
6.Evaluarea performanţei
|
Educatoarea analizează împreună cu copiii corectitudinea cu care s-au realizat picturile şi în ce măsură s-au respectat criteriile de evaluare.
|
Conversaţia
|
Aprecieri asupra lucrărilor
| |
7. Încheierea activităţii
|
Copiii vor interpreta un cântecel şi vor primi stimulente.
|
Conversaţia
|
Aprecieri pozitive
|
PROIECT DIDACTIC
DATA:
GRADINITA:
GRUPA: mica
EDUCATOARE:
CATEGORIA DE ACTIVITATE: Educarea limbajului
TEMA: „Ridichea uriasa”
TIPUL DE ACTIVITATE: transmitere si insusire de noi cunostinte
FORMA DE REALIZARE: povestirea educatoarei
SCOPUL ACTIVITATII:
Consolidarea deprinderii de a asculta cu atentie continutul unui text literar apartinand literaturii pentru copii, „ Ridichea uriasa”; Receptionarea mesajului transmis de textul literar.
OBIECTIVE OPERATIONALE:
O1 - sa asculte cu atentie povestirea educatoarei pentru a sesiza succesiunea
momentelor actiunii si mesajul transmis prin textul literar;
O2 - sa expuna cu ajutorul imaginilor si al intrebarilor principalele momente
ale povestirii;
O3 - sa raspunda la intrebarile adresate de catre educatoare utilizand
propozitii clare si corecte din punct de vedere gramatical;
O4 - sa cunoasca succesiunea momentelor povestirii si sa aseze siluetele in
ordinea logica ceruta de firul narativ;
O5 - sa inteleaga mesajul transmis de textul literar;
METODE SI PROCEDEE:
M1 – conversatia
M2 – observatia
M3 – explicatia
M4 – povestirea
MATERIAL DIDACTIC FOLOSIT:
m1 – „ridiche uriasa” confectionata din material textil
m2 – imagini reprezentand momentele principale ale povestirii
(scene din poveste)
m3 – macheta
m4 – siluete cu personajele din poveste(ridichea, mosul, baba,
nepotica, catelul, pisica, soricelul)
m5 – recompense (medalioane sub forma de ridiche)
DURATA ACTIVITATII: 10- 15 minute
MATERIAL BIBLIOGRAFIC:
• Programa acivitatilor instructiv- educative in gradinita de copii
DESFASURAREA ACTIVITATII
Nr.
crt.
|
EVENIMENTUL
DIDACTIC
|
CONTINUTUL STIINTIFIC
|
STRATEGII DIDACTICE
|
EVALUARE
( instrumente si indicatori)
|
1.
|
Moment organizatoric
|
Voi asigura conditiile optime pentru buna desfasurare a activitatii:
| ||
2.
|
Captarea atentiei
|
Voi prezenta sub forma de surpiza o „ridiche uriasa”.
|
m1
M1
M2
|
Observarea comporta-mentului copiilor.
Evaluare orala a raspunsurilor date de copii
|
3.
|
Enuntarea temei si a obiectivelor
|
- Dragi copii, eu stiu povestea acestei ridichi si azi o sa v-o spun si voua. Povestea se numeste chiar „Ridichea uriasa”.
Voi repeta titlul povestii cu 2-3 copii pentru fixare.
- Trebuie sa ascultati cu mare atentie aceasta poveste ca sa o stiti povesti si voi parintilor, bunicilor sau fratilor vostri.
|
M1
M2
| |
4.
|
Prezentarea optima a continutului
|
Voi expune povestea clar, accesibil si expresiv pentru a putea trezi emotii si pentru a asigura motivatia invatarii.
Expresivitatea expunerii o voi realiza prin modelarea vocii, schimbarea ritmului vorbirii pe parcursul expunerii, pauze logice, psihologice si dramaticale, accentuari si scaderi ale intensitatii vocii, repetitii, mimica si gestica.
|
M4
M1
|
Observarea comporta-mentului copiilor.
O1
O5
O2
Evaluare orala
O3
O4
|
5.
|
Obtinerea performantei
|
Cu ajutorul intrebarilor copiii vor expune continutul povestirii conform planului principal de idei redate prin imagini.
1. Primavara, mosul sadeste legume.
2. Mosul gaseste ridichea uriasa, vrea sa o duca acasa la familia lui, dar nu reuseste sa o scoata din pamant.
3. Mosul o cheama pe baba sa il ajute sa scoata ridichea, dar ei nu reusesc.
4. Baba o cheama pe fata lor sa ii ajute sa scoata ridichea, dar nu reusesc.
5. Fata il cheama pe catel sa ii ajute sa scoata ridichea, dar nici asa nu reusesc.
6. Catelul o cheama pe pisica sa ii ajute, dar degeaba vine si pisicuta ca tot nu reusesc sa scoata ridichea cea uriasa din pamant.
7. Pisicuta il cheama pe soricel sa ii ajute sa scoata ridichea uriasa din pamant si ca prin minune aceasta iese.
Se va insista pe mesajul educativ al povestii „ Unde-s multi puterea creste”.
| ||
6.
|
Asigurarea retentiei si a transferului
|
Este reamintit titlul povestii si mesajul transmis de aceasta.
|
M1
|
Evaluare orala
|
7.
|
Evaluarea
|
Copiilor li se va cere sa aranjeze siluetele pe o macheta in ordinea pe care o cere cursul povestii. Copii vor fi ajutati cu intrebari de genul: „- Pe cine a chemat mosul sa-l ajute sa scoata ridichea uriasa din pamant? (-Pe baba.) – Cine va sta in spatele mosului? ( -In spatele mosului va sta baba.)
Voi face aprecieri colective si individuale cu privire la modul de participare al copiilor la activitate, asupra modului cum au raspuns intrebarilor adresate si au rezolvat sarcinile didactice.
|
m3
m4
|
Psihomotorie
Afectiv participativa
Actional-practica
Aprecieri verbale
|
8.
|
Incheierea activitatii
|
Voi face aprecieri asupra comportamentului copiilor pe parcursul activitatii.
In final voi recompensa copiii cu medalioane cu ridichi.
|
m5
|
Recompensa
|
PROIECT DIDACTIC
DATA:
GRADINITA:
GRUPA: mica
EDUCATOARE:
ACTIVITATEA: Activitate artistico-plastica
TEMA: „Ridichea”
TIPUL DE ACTIVITATE: consolidare de priceperi si deprinderi
FORMA DE REALIZARE: dactilopictura
SCOPUL ACTIVITATII:
Consolidarea deprinderii tehnice de a realiza o lucrare ( ridichea) prin tehnica dactilopicturii;Educarea spiritului de ordine si al acuratetii in realizarea lucarii.
OBIECTIVE OPERATIONALE:
O1 - sa denumeasca materialele si instrumentele de lucru puse la dispozitie
(hartie, acuarele, servetel, pahar cu apa);
O2 - sa realizeze lucrarea utilizand tehnica dactilopicturii;
O3 - sa aplice corect culoarea cu degetul aratator pe suprafata data,
respectand indicatiile primite;
O3 - sa-si dezvolte increderea in fortele proprii si sa manifeste stabilitate si
perseverenta in activitate;
O4 – sa-si exprime opinia fata de lucrarea proprie si a colegilor, motivandu-si
parerea.
METODE SI PROCEDEE:
M1 –conversatia
M2 – explicatia
M3– demonstratia
M4– exercitiul
M5 – munca independenta
MATERIAL DIDACTIC FOLOSIT:
– modelul educatoarei
– material de lucru pentru copii: hartie pe a carei suprafete
este trasat conturul unei ridichi, acuarele, pahare cu apa si
servetele
– recompense
DURATA ACTIVITATII: 10- 15 minute
DESFASURAREA ACTIVITATII
Nr.
crt.
|
EVENIMENTUL
DIDACTIC
|
CONTINUTUL STIINTIFIC
|
STRATEGII DIDACTICE
|
EVALUARE
( instrumente si indicatori)
|
1.
|
Moment organizatoric
|
Voi asigura conditiile optime pentru buna desfasurare a activitatii:
|
Observarea comporta-mentului copiilor
| |
2.
|
Captarea atentiei
|
„Zana Primavara” va veni in vizita si vom purta o scurta discutie despre anotimpul primavara si caracteristicile acestuia cat si despre legumele specifice. Se reamintesc activitatile derulate anterior.
|
M1
M2
|
Evaluare orala
|
3.
|
Enuntarea temei si a obiectivelor
|
- Azi la activitate noi vom picta cu ajutorul degetelor „ridichea”.
Voi repeta tema activitatii cu 2-3 copii pentru fixarea ei.
|
M2
|
Observarea comporta-mentului copiilor
|
4.
|
Prezentarea continutului si dirijarea invatarii
|
Voi cere copiilor sa denumeasca ustensilele de lucru de pe mese.
Voi prezenta copiilor modelul realizat de mine insistand asupra tehnicilor de lucru si ordinea efectuarii lor.
Explic si demonstrez modul de lucru: mai intai pun degetul aratator in apa, dupa care il pun in culoarea rosie cu care voi dactilopicta ridichea, partea de jos care are culoarea rosie. Dupa ce am pictat toata ridichea, imi curat degetul de culoarea rosie, il introduc putin in apa, dupa care il pun in culoarea verde si o sa pictez frunzele.
- Trebuie sa aveti mare grija cand veti aplica culoarea, sa nu depasiti conturul de la ridiche si sa nu puneti prea multa apa sau sa murdariti foaia pentru ca nu va mai fi la fel de frumoasa lucrarea.
|
M1
m2
m1
M2
M3
|
Evaluare orala
O1
|
5.
|
Obtinerea performantei
|
Voi realiza cu copiii cateva exercitii de incalzire a muschilor mici ai mainilor vom canta cantecelul „M-a trimis boierul”, dupa care „inchidem si deschidem pumnii”, „ invartim morisca”, „batem palmele sus”, etc.
Urez copiilor „Spor la lucru!” dupa care se va trece la realizarea temei de catre copii.
Voi supraveghea indeaproape activitatea copiilor, voi trece pe rand pe la fiecare copil si voi da explicatii suplimentare acolo unde este nevoie.
|
M4
|
Stimulare verbala
Analiza actiunilor
O2
O3
O4
|
6.
|
Retentia
|
Voi cere copiilor sa explice tehnicile de lucru si materialele pe care le-au folosit pentru realizarea temei.
|
M1
M2
|
Aprecieri verbale
|
7.
|
Evaluarea performantei
|
O voi face prin aprecieri verbale privind modul de realizare al temei.
Vom expune lucrarile, copiii vor fi antrenati in analiza lucrarilor proprii si ale colegilor.
Cei care au lucrat corect, frumos si ordonat vor fi aplaudati.
|
M1
|
Evaluare prin expozitie
Aprecieri verbale
O5
|
8.
|
Incheierea activitatii
|
Voi face aprecieri asupra comportamentului copiilor pe parcursul activitatii.
Copiii vor fi recompensati cu buline rosii.
|
M1
M3
|
Recompensa
|
Proiect de activitate
GRÃDINIŢA:
EDUCATOARE:
GRUPA: mică
ACTIVITATEA: Cunoaşterea mediului
TEMA: - “Steagul tricolor”- observare
TIPUL ACTIVITÃŢII: predare-învãţare
SCOPUL: Dezvoltarea capacităţii de cunoaştere şi înţelegere a mediului înconjurător,
precum şi stimularea curiozităţii pentru investigarea acestuia; familiarizarea copiilor cu unele elemente ale mediului social; dezvoltarea proceselor psihice; îmbogăţirea vocabularului; educarea dragostei pentru ţară.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
O1- sã reţină cuvintele noi: steag, flamură, lance;
O2- sã enumere colorile componente ale steagului ţării;
O3- să-şi însuşească semnificaţia fiecărei culori a steagului;
O4- sã se exprime utilizând un limnaj adecvat;
O5–sã manifeste interes pentru activitate;
STATEGIA DIDACTICÃ:
MIJLOACE DE ÎNVÃŢÃMANT: diverse planşe înfãţişând steagul ţării, harta ţării..
Durata: 15 min
DEMERS DIDACTIC
Evenimentul didactic
|
Conţinutul ştiinţific
|
Strategii didactice
|
Evaluare
|
1.Moment
organizatoric
|
Mobilierul va fi aranjat sub formă de semicerc.
Materialul didactic va fi expus pe un panou în faţa semicercului.
Introducerea copiilor în sala de grupă cântând un cântecel.
| ||
2.Captarea atenţiei
|
Se va face prin intrarea unui personaj surpriză care ne va aduce steagul ţării
|
Conversaţia
|
Observarea comportamentului copiilor
|
3.Anunţarea
temei şi a obiectivelor
|
“Astăzi copii ne vom juca cu acest steag şi îl vom observa cu atenţie pentru a afla multe lucruri noi”.
|
Conversaţia
Explicaţia
|
Conversaţia
Explicaţia
|
5.Dirijarea învăţării
|
Voi purta cu copiii o discuţie referitoare la ţara noastră şi la oraşul nostru natal.
Pe baza unei planşe şi a steagului adus de personajul surpriză vom analiza alcãtuirea steagului ţării noastre (flamură, hampă sau lance).
De asemenea voi pune accent pe semnificaţia fiecărei culori a stegului (culoarea albastră simbolizează aerul, blândeţea, frumuseţea, cea galbenă simbolizează bogăţia ţării, holdele de grâu iar culoarea roşie semnifică jertfa eroilor, îndrăzneala, generozitatea).
|
Conversaţia
Observaţia
|
Aprecierea copiilor
Stimularea interesului
|
5.Obţinerea performanţei
|
Se va realiza prin întrebãri ce vizeazã activitatea desfãşuratã
Voi cere copiilor să realizeze un steag din figuri geometrice (dreptunghiuri) roşii, galbene şi albastre.
|
Problematizarea
Conversaţia
|
Munca independentã
Conversaţia
|
8.Încheierea activitãtii
|
Se fac aprecieri individuale şi colective asupra modului cum s-au comportat copiii la activitate
|
Aprecieri generale asupra modului de desfăşurare a activităţii
|
PROIECT DIDACTIC
Educatoare:
Grupa: mijlocie
Grădiniţa
Tema de studiu: Când, cum şi de ce se intampla?
Tema proiectului: Toamna
Tema saptamanii: Hora legumelor vesele
Domeniul de activitate: DS (matematică)
Subiectul activitatii: Morcovul
Mijloc de realizare: observare
Scopul activitatii: Dezvoltarea capacităţii de cunoaştere şi înţelegere a mediului înconjurător, precum şi stimularea curiozităţii pentru investigarea acestuia
Obiective operationale:
- să cunoască denumirea legumei;
- să înţeleagă şi să folosească noţiunea de „legumă”;
- să recunoască părţile componente ale morcovului;
- să înţeleagă reguli de igienă referitoare la consumarea acestei legume.
Metode şi procedee: conversaţia, observaţia, demonstraţia
Mijloace de învăţământ: coşuleţul cu legume de toamnă
Forma de organizare: frontală
Durata: 15-20 minute
DESFASURAREA ACTIVITATII
EVENIMENT
DIDACTIC
|
CONŢINUT ŞTIINŢIFIC
|
STRATEGII
DIDACTICE
|
EVALUARE
|
1. Momentul
organizatoric
|
Pregătirea sălii de grupă pentru începera activităţii (aerisirea, aranjarea mobilierului şi a materialelor necesare)
| ||
2. Captarea atenţiei
|
De dimineată, în drum spre grădiniţă, m-am întâlnit cu Zâna Toamnă care mi-a dat să vă aduc un coş cu legume
|
-explicaţia;
-conversaţia;
|
Observarea şi aprecierea comporta-mentului şi răspunsuri-lor
|
3. Reactualizarea cunoştinţelor
|
Voi purta o scurta convorbire cu copiii despre anotimpul toamna şi despre legume (care sunt acestea , ce stiu despre ele)
|
-conversaţia;
-explicaţia;
|
Participă cu plăcere la activitate
|
4. Anunţarea temei
|
Astăzi vom observa morcovul. Vom vedea care sunt părţile lui componente, ce culoare şi ce gust are şi la ce se foloseşte
|
-conversaţia;
- explicaţia;
| |
5.Dirijarea învăţării
|
Le voi arăta copiilor un morcov şi vom vorbi despre părţile componente. Le voi spune că rădăcina este sub formă de ţăruş şi este înfiptă foarte bine în pământ, are tulpină din care pronerc frunzele.
Vom observa şi vom pipăi fiecare parte componentă a morcovului şi vom vom discuta pe baza celor constatate. Se va fce o secţiune prin mijlocul morcovului pentru a vedea cum arată şi în interior.
La morcov se mănâncă rădăcina care este foarte bogată în vitamine. El se consumă atât în stare crudă, cât şi preparat în diverse mâncăruri.
Voi tăia bucăţele de morcov pe care o să le oferc copiilor să mânânce pentru a simţi si gustul .
Vom discuta despre modul în care consumâm morcovul, despre normele de igienă, dar şi despre cum se îngrijeşte această plantă pentru a ajunge la maturitate.
|
Expunerea
Conversaţia
Explicaţia
|
Observarea şi discutarea celor constatate
Implicarea în activitate
|
6. Asigurarea feed-back-ului
|
Vom juca un joc. Copiii vor avea ca sarcină să completeze propoziţiile începute de mine:
Morvovul este o legumă de ....(toamnă).
El are culoarea...(portocalie).
Frunzele morcovului sunt de culoare...(verde).
La morcov mâncăm...(rădăcina).
Morcovul are multe...(vitamine).
|
-conversaţia
|
Raspunsurile copiilor
|
7. Încheierea activităţii
|
Voi face aprecieri asupra comportamentului copiilor pe parcursul activităţii.
|
-conversaţia;
|
-aprecieri verbale;
|
PROIECT DIDACTIC
Educatoare:
Grupa: Mijlocie
Categoria activitatii: Cunoasterea mediului
Mijloc de realizare: Observare
Tema: "Ghiocelul"
Tipul activitatii: Dobandirea de cunostiinte
Scop: Familiarizarea copiilor cu caracteristicile florii, modul de viata,foloasele pe care le aduce in viata oamenilor.
Obiective operationale:
a) cognitive:
-sa recunoasca ghiocelul,partile componente si caracteristicile fiecarei parti;
-sa cunoasca modul cum creste si traieste planta
b) afective:
-sa iubeasca si sa ingrijeasca florile;
c) psiho-motorii:- sa se deplaseze la panou;
Tehnici de instruire: Observatia, explicatia, conversatia, exercitiul, surpriza.
Mijloace de invatamant: cosulet cu ghiocei,imagini cu flori de primavara,joc puzzle.
Durata: 20 minute
Forma de organizare : frontal si individual
Nr. Crt.
|
Evenimentul
didactic
|
Continutul stiintific
|
Strategia didactica
|
Evaluare indicatori
|
1.
|
Momentul
organizatoric
|
Organizarea colectivului de copii, pregatirea conditiilor optime pentru desfasurarea activitatii
|
Observatia directa
| |
2.
|
Captarea
atentiei si reactualizarea cunostintelor
|
Trezesc interesul copiilor printr-o surpriza: isi face aparitia Zana Florilor
care aduce un cosulet cu
ghiocei si poarta un scurt dialog cu copiii despre anotimpul primavara.
|
Surpriza Conversatia
|
Urmaresc reactia copiilor
|
3.
|
Anuntarea temei si a obiectivelor
|
Astazi, copii, vom observa "Ghiocelul"
| ||
4.
|
Dirijarea
invatarii
|
Iau din cosuletul zanei un ghiocel, il prezint
copiilor si analizez cu acestia, pe rand, partile
componente ale plantei
si rolul fiecarei parti
in viata ei.
-radacina: firoasa,extrage din pamant hrana(sarurile minerale) si apa.Este utila plantei si pentru
fixarea acesteia in pamant.
-bulbul sau tulpina
subterana, ii foloseste plantei pentru depozitarea hranei. Ea este camara plantei.
- tulpina: conduce apa si sarurile minerale spre frunza.
-frunzele pregatesc hrana si are rol de bucatarie pentru planta.
La capatul tulpinei firave obseram floarea de ghioce care seamana cu un clopotel alb.
|
Observatia
Explicatia
Conversatia
|
Stimulez raspunsurile copiilor
|
5.
|
Asigurarea retentiei si a transferului de cunostinte
|
Se desfasoara cu copiii jocul :"Completeaza ce lipseste". Se prezinta copiilor imaginea fragmentata a ghiocelului. Copiii trebuie sa aseze corespunzator fiecare
componenta si sa spuna tot ce stie despre ea.
|
Observatia Conversatia
Exercitiul Problematizarea
|
Stimulez si completez raspunsurile copiilor
|
6.
|
Incheierea activitatii
|
Se fac aprecieri generale si individuale asupra mo dului cum au raspuns si s-au comportat copiii. Se paraseste sala de grupa cantand cantecul: "Ghiocelul"
"Floare alba ghiocel
Esti frumos si mititel.
Tu vestesti in toata tara Primavara, primavara"
|
Interpretarea cantecului
|
Orala
aprecieri
|
Proiect didactic
Activitatea: Cunoasterea mediului
Grupa :pregatitoare
Tema: Pisica
Forma de realizare: Observare experiment
Scop: Aprofundarea cunostintelor despre animale domestice prin valorificarea experientei personale a copiilor
Educarea atitudinii active de a ocroti si ingriji animalele
Obiective operationale:
O1 : Sa recunaosca si sa denumeasca corect partile componente ale corpului
O2 : Sa evidentieze functiile de baza ale fiecarei parti componente
O3 : Sa precizeze insusirile caracteristice : (vede bine si noaptea, miroase si aude de la distanta, merge usor fara zgomot, “ toarce “, sta la panda, este jucausa)
O4 : Sa aprecieze importanta ingrijirii animalelor, in viata omului
O5 : Sa exprime verbal cele observate si sesizate in experiment, intr-un limbaj corect si coerent
Metode si procedee : Observarea, experimentul, conversatia euristica, explicatia, elemente de problematizare
Mijloace de invatamant : Pisica (vie), un motocel, clopotel, lapte, carne, peste
Durata 30-35 minute
Momentele activitatii
|
Continutul intructiv educativ
|
Strategii didactice
|
Moment organizatoric
Introducerea in activitate
Captarea atentiei
Anuntarea temei
Desfasurarea activitatii
Asigurarea feed-backului
Incheierea activitatii
|
Crearea conditiior igienice ; Aranjarea scaunelelor in semicerc ; Dispunerea meselor sub forma d careu deschis ;
Se va face printr-o scurta convorbire
Pisica este adusa in mijlocul semicercului
Astazi, vom vorbi despre unul din animalele domestice pe care le ingrijeste omul si anume despre pisica
Ma voi folosi de un clopotel pentru a scoate in evidenta auzul fin al pisicii
Se va pune lapte intr-o farfurie apoi o bucata de carne. Se va preciza ca pentru a bea laptele, pisica foloseste limba, iar carnea o rupe cu dintii ascutiti.
Copiii vor mangaia trunchiul pisicii.
Gatul leaga capul de trunchi care are forma ovala.Trunchiul se termina cu o coada subtire si lunga. Pisica va fi lasata sa se joace cu motocelul
Pisica are patru labute terminate cu ghiare cu care zgarie. Ea calca usor, fara zgomot, deoarece in partea de jos a labelor are niste pernite moi.
Iarna sta in casa la caldura si toarce, este sireata si uneori fura. Isi spala si isi ingrijeste puii, fiind curata. Pisica naste pui si se numesc pisoi.
Activitate independenta pe fise de lucru individuale
Aprecieri privind realizare obiectivelor
|
Conversatia
Observarea independenta
Observarea dirijata
Converatia euristica
Experimentul
Conversatia
Observarea dirijata
Experimentul
Explicatia
Experimentul
Conversatia
Problematizarea
|
PROIECT DIDACTIC
Educatoare:
Grupa:mare
Categoria activitatii: Cunoaşterea mediului
Tema: - “Cainele”-observare
Tipul activitatii: predare-învaţare
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
-cognitive: O1-sa-şi însuşeasca cuvintele noi:credincios,paza
O2-sa recunoasca parţile componente ale corpului cainelui;
O3- sa precizeze regulile de igiena ce trebuie respectate în contactul cu animalele domestice;
-psiho-motorii: O4- sa manuiasca cu atenţie materialul didactic;
-afective: O5–sa manifeste interes pentru activitate şi dragoste pentru animale
Metode si procedee:
conversaţia , explicaţia , comparaţia, problematizarea, observare.
Mijloace de invatamant:
diverse planşe înfaţişend caini,un catel viu ,fişe didactice reprezentand un caine.
Desfasurarea activitatii:
Momentele
activitaţii
|
Activitatea
educatoarei
|
Activitatea
copiilor
|
Obiective
|
Metode
procedee
|
1.Moment
organizatoric
|
-aerisirea salii de grupa
-asezarea scaunelelor in forma de careu deschis
pregatirea materialului didactic;
intrarea copiilor în sala de grupa.
| |||
2.Captarea atenţiei
|
-o scurta ghicitoare al carei raspuns va fi “cainele”
E prieten credincios
Dca-i dai roade un os
|
-copiii raspund
|
conversaţia
| |
3Reactualizarea cunoştinţelor
4.Anunţarea
temei,a obiectivelor
|
-o scurta discutie cu privire la animalele domestice
-astazi vom învaţa cateva lucruri despre caine
|
-copiii raspund la intrebari
-copiii asculta
|
-conversaţia
explicaţia
| |
5.Dirijarea învaţarii
|
-pe baza unei planşe şi a cainelui vom analiza alcatuirea corpului animalului:cainele are corpul format din cap, trunchi member superioare si member inferioare.La cap are doi ochi, doua urechi El are mirosul foarte dezvoltat,atât ziua cât şi noaptea
auzul fin,la cel mai mic zgomot ciuleste urechile în direcţia din care vine acesta.Are corpul acoperit cu blana.
Cainele este un animal carnivor,dar se hraneşte şi cu alte alimente:paine, lapte,etc.
Este un animal de paza si este cel mai bun prieten al omului.El latra ori de cate ori intra cineva strain in curtea omului.
-se vor discuta regulile de igiena şi comportament atunci când intram în contact cu animalele domestice
|
-observa analizeaza
-copiii asculta
-raspund la întrebari,asculta explicaţiile
-copiii raspund
|
O2
O2
O2
O2
O1
O3
O4
O5
|
Conversaţia
Observaţia
Explicaţia
Conversaţia
problematizarea
conversaţia, explicaţia
conversaţia
problemati-zarea
explicaţia
|
5.Obţinerea performanţei
6.Incheierea activitatii
|
Copiii rezolva fisele
-sa incercuiasca animalele domestice,sa coloreze cainele.
-se fac aprecieri individuale şi colective asupra modului cum s-au comportat copiii la activitate
|
O2
O1
O2
O3
O5
|
munca independentã
conversaţia
| |
-copiii parasesc sala de grupa cantand ”Azi Grivei e manios...”
|
PROIECT DIDACTIC
Educatoare:
Grupa: mica
Categoria de activitate:Cunoasterea mediului
Tema: “Ce stim despre animalele domestice?”
Tipul de activitate: consolidare si evaluare
Forma de realizare: convorbire
Scopul activitatii:
Dezvoltarea capacitatii de a face generalizari corecte, de a face legaturi intre datele percepute si cunostintele anterioare; educarea unui comportament corect fata de animalele domestice;dezvoltarea proceselor psihice; stimularea curiozitatii, a intereselor de cunoastere fata de lumea inconjuratoare.
Obiective operationale:
a)cognitive:
- sa cunoasca partile componente ale corpului unui animal domestic;
- sa descrie fiecare parte componenta a corpului si sa cunoasca importanta fiecarui organ in viata animalului;
- sa numere ochii, urechile,piciorele;
- sa cunoasca mediul de viata, hrana, adapost;
- sa cunoasca foloasele aduse omului;
- sa realizeze corect sarcina din fisa.
b)psiho- motorii:
- coordonarea oculo-motorie si psiho- motrica.
c)afective:
- cultivarea atasamentului fata de animalele domestice.
Metode si procedee: auditia,observatia,conversatia, explicatia,ghicirea.
Material didactic:planse, machete, siluete, casetofon, fise de evaluare.
Material bibliografic:
- Programa activitatilor instructiv- educative in gradinita de copii –
Durata: 15`
Nr.
Crt.
|
Evenimentul didactic
|
Continutul stiintific
|
Strategii didactice
|
Evaluare (instrumente si indicatori)
|
I.
|
Captarea atentiei
|
Ascultati cu atentie si spuneti ce ati auzit la casetofon!
Se prezinta o plansa cu animale domestice.
- Ce observati pe aceasta plansa?
|
Auditia
Observatia
| |
II.
|
Reactualizarea cunostintelor
|
- Priviti cu atentie tabloul.
- Ce animale domestice observati?
- Unde traiesc aceste animale?
- Cum se numesc animalele care traiesc pe langa casa omului?
- Cine are grija de ele?
|
Observatia
Conversatia
| |
III.
|
Anuntarea temei si enuntarea obiectivelor
|
|
Explicatia
| |
IV.
|
Dirijarea procesului de invatare
|
|
Conversatia
Conversatia
| |
Nr.
Crt.
|
Evenimentul didactic
|
Continutul stiintific
|
Strategii didactice
|
Evaluare (instrumente si indicatori)
|
Sinteza partiala:se va realiza cu ajutorul unei ghicitori.
„Alba, neagra, pestrioara,
Sforaie in mustacioara,
Dar cand simte un soricel,
Top! Il prinde sprintenel.”
(pisica)
|
Ghicirea
Conversatia
Conversatia
| |||
V.
|
Evaluarea
|
- Despre ce animale am vorbit astazi la cunoasterea mediului?
Se dau copiilor fise de evaluare.
|
Conversatia
Exercitiul
|
„Coloreaza animalele domestice”
|
VI.
|
Incheierea activitatii
|
Voi face aprecieri generale asupra desfasurarii activitatii si asupra modului de comportare al copiilor.
Copiii ies din sala de grupa cantand cantecul “Masa buna”.
|
Explicatia
|
Cantecul “Masa buna”
|
PROIECT DIDACTIC
GRUPA: mică
DATA:
EDUCATOARE:
ACTIVITATEA: cunoaşterea mediului
TEMA: Cine are un cartonaş potrivit?
TIPUL DE ACTIVITATE: evaluare
FORMA DE REALIZARE: joc didactic
SCOPUL ACTIVITĂŢII: verificarea cunoştinţelor despre flori, fructe şi legume de toamnă, precum şi despre culorile cunoscute anterior; educarea spiritului de observaţie şi a rapidităţii în acţiune;
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
- Să asculte cu atenţie regulile jocului;
- Să identifice imaginea de pe jetonul primit;
- Să denumească imaginea de pe jeton, categoria căreia îi aparţine (fruct, legumă, floare), precum şi culoarea acesteia;
- Să respecte regulile jocului;
- Să participe activ şi conştient la activitatea desfăşurată;
METODE ŞI PROCEDEE: conversaţia, explicaţia, jocul, demonstraţia
MATERIAL DIDACTIC FOLOSIT: pentru fiecare copil câte 2-3 cartonaşe cu fructe, legume, flori de toamnă.
DURATA: 15 minute
REGULILE JOCULUI: copiii ridică numai cartonaşul care are elementul corespunzător cerinţei formulate de educatoare. Cel care a ridicat primul cartonaşul va denumi elementul de pe carton şi va preciza culoarea acestuia.
ELEMENTE DE JOC: surpriza, aplauzele, recompensa.
SARCINA DIDACTICĂ: găsirea cartonaşului potrivit cerinţei formulate.
EVENIMENTUL DIDACTIC
|
CONŢINUTUL ŞTIINŢIFIC
|
STRATEGIA DIDACTICĂ
|
EVALUARE
INSTRUMENTE ŞI INDICATORI
|
Moment organizatoric
|
Pregătirea materialului necesar activităţii. Aşezarea scăunelelor şi a măsuţelor în formă de careu. Se împart copiilor câte 2-3 cartonaşe cu fructe, legume, flori de culori diferite, dar cunoscute de copii.
|
-frontal
-jetoane cu flori, fructe, legume;
|
Observarea comportamentului copiilor.
|
Captarea atenţiei
|
Surpriza va fi un ursuleţ: Moş Martin care se pregăteşte pentru iarnă şi care a strâns multe fructe şi legume şi care vrea să ştie dacă şi copiii cunosc fructele, legumele şi florile strânse de el.
|
- conversaţia
| |
Reactualizarea structurilor anterioare
|
Discut cu copiii despre anotimpul toamna, caracteristicile acestuia şi muncile specifice.
|
-conversaţia
|
Chestionar
Analiza răspunsurilor.
|
Anunţarea temei şi a obiectivelor
|
Anunţ tema jocului: Cine are un cartonaş potrivit?, obiectivele activităţii şi regulile jocului în termeni accesibili copiilor.
|
Conversaţia, explicaţia
| |
Dirijarea învăţării
|
Se va desfăşura jocul de probă pentru a vedea dacă copiii au înţeles regulile jocului. Jocul se va desfăşura în felul următor: Eu voi exprima o cerinţă simplă: „Ursuleţul Moş Martin doreşte să pună la el în vază tufănele. Cine are cartonaşul potrivit?” Copiii vor căuta printre cartonaşele lor, iar cei care au o imagine reprezentând o tufănică, indiferent de culoare o vor ridica şi va răspunde cine a ridicat primul cartonaşul. Acesta va preciza ce este tufănica şi ce culoare are. Jocul continuă cu formularea altor cerinţe: ”Ursuleţul vrea să facă un compot de mere. Cine are un cartonaş potrivit?” sau „Ursuleţul vrea să facă o supă de roşii. Cine are un cartonaş potrivit?”
Jocul va continua cu alte fructe şi legume.
|
-jocul
-exerciţiul
-frontal şi individual
|
Chestionare
Aprecieri verbale.
|
Evaluare
|
Voi cere copiilor să ridice cartonaşele care au desenate pe ele mere roşii, sau struguri verzi, sau pere galbene, sau ardei verzi, etc.
|
-conversaţia
|
Chestionar oral
|
Încheierea activităţii
|
La final Ursuleţul Moş Martin va face aprecieri generale şi individuale şi va împărţi drept recompensă copiilor câte o felie de măr strânsă de el pentru iarnă.
|
conversaţia
|
Aprecieri verbale
|
Categoria de activitate:Educarea Limbajului
Denumirea Activitatii:Memorizare
Tipul Activitatii:Formare de priceperi si deprinderi
Tema:Toamna de Demostenie Botez
Scop:-dezvoltarea memoriei logice
-formarea si dezvoltarea unei exprimari orale corecte din punct de vedere fonetic,lexical si gramatical
Obiective Operationale:
- sa memoreze logic si constient poezia,pe baza modelului educatoarei si
a unor ilustratii;
-sa-si insuseasca sensul urmatoarelor cuvinte:"zori,roade,panere"
-sa recite corect poezia
Metode si procedee:
-explicatia
-conversatia
-recitarea model de catre educatoare
-exercitiul
Material Didactic:
-ilustratia adegvata temei poeziei
-papusa "Zana Toamna"
Educatoare:Florea Georgeta
DESFASURAREA ACTIVITATII
Moment Organizatoric:
Strategii didactice:se asigura conditiile optime pentru o mai buna desfasurare a activitatii:aerisirea salii de grupa,pregatirea materialului
didactic,aranjarea scaunelelor in semicerc
Captarea atentiei: Continut stiintific:Aparitia papusii "Zana Toamna"
Strategii didactice:Se prezinta papusa Zana Toamna,care doreste sa-i invete pe
copii o poezie despre toamna.Ea vine cu o surpriza:un tablou
de toamna
Anuntarea temei si a obiectivelor:Voi anunta copiilor titlul poeziei
Familiarizarea copiilor cu continutul poeziei: Se poarta o scurta conversatie
despre anotimpul toamna:aspectele ei,despre fructele si
legumele care se coc in acest anotimp,
Cuvintele noi aparute in poezie.
Strategii didactice:Se va recita poezia model,apoi pe baza ilustratiilor se va
explica continutul de idei si cuvintele noi.
Dirijarea invatarii:"Toamna"de Demostenie Botez
Strategii didactice:Poezia va fi memorata pe unitati.Se va repeta prima strofa
cu 2-3 copii,dupa care se va trece la urmatoarea strofa,care
va fi repetata impreuna cu prima.
Consolidarea invatarii:
Strategii didactice:Se propune jocul contina si tu in care copii numiti vor recita
poezia de unde a ramas copilul propus anterior.(recitare in
lant)
Incheierea activitatii:Se va vace aprecieri asupra modului in care copii au
raspuns la activitate si au invatat poezia.Se vor oferi
recompense.
PROIECT DIDACTIC
DATA:
GRADINITA:
GRUPA: mica
EDUCATOARE:
ACTIVITATEA: Activitate artistico-plastica
TEMA: „Ridichea”
TIPUL DE ACTIVITATE: consolidare de priceperi si deprinderi
Forma de realizare: dactilopictura
SCOPUL ACTIVITATII:Consolidarea deprinderii tehnice de a realiza o lucrare ( ridichea) prin tehnica dactilopicturii;Educarea spiritului de ordine si al acuratetii in realizarea lucarii.
GRADINITA:
GRUPA: mica
EDUCATOARE:
ACTIVITATEA: Activitate artistico-plastica
TEMA: „Ridichea”
TIPUL DE ACTIVITATE: consolidare de priceperi si deprinderi
Forma de realizare: dactilopictura
SCOPUL ACTIVITATII:Consolidarea deprinderii tehnice de a realiza o lucrare ( ridichea) prin tehnica dactilopicturii;Educarea spiritului de ordine si al acuratetii in realizarea lucarii.
OBIECTIVE OPERATIONALE:
O1 - sa denumeasca materialele si instrumentele de lucru puse la dispozitie
(hartie, acuarele, servetel, pahar cu apa);
O2 - sa realizeze lucrarea utilizand tehnica dactilopicturii;
O3 - sa aplice corect culoarea cu degetul aratator pe suprafata data,
respectand indicatiile primite;
O3 - sa-si dezvolte increderea in fortele proprii si sa manifeste stabilitate si
perseverenta in activitate;
O4 – sa-si exprime opinia fata de lucrarea proprie si a colegilor, motivandu-si
parerea.
O1 - sa denumeasca materialele si instrumentele de lucru puse la dispozitie
(hartie, acuarele, servetel, pahar cu apa);
O2 - sa realizeze lucrarea utilizand tehnica dactilopicturii;
O3 - sa aplice corect culoarea cu degetul aratator pe suprafata data,
respectand indicatiile primite;
O3 - sa-si dezvolte increderea in fortele proprii si sa manifeste stabilitate si
perseverenta in activitate;
O4 – sa-si exprime opinia fata de lucrarea proprie si a colegilor, motivandu-si
parerea.
METODE SI PROCEDEE:
–conversatia
– explicatia
– demonstratia
– exercitiul
– munca independenta
–conversatia
– explicatia
– demonstratia
– exercitiul
– munca independenta
MATERIAL DIDACTIC FOLOSIT:
m1 – modelul educatoarei
m2 – material de lucru pentru copii: hartie pe a carei suprafete
este trasat conturul unei ridichi, acuarele, pahare cu apa si
servetele
m3 – recompense
m2 – material de lucru pentru copii: hartie pe a carei suprafete
este trasat conturul unei ridichi, acuarele, pahare cu apa si
servetele
m3 – recompense
DURATA ACTIVITATII: 10- 15 minute
DESFASURAREA ACTIVITATII
Moment organizatoric:
Voi asigura conditiile optime pentru buna desfasurare a activitatii:
-aerisirea salii de grupa;
-aranjarea mobilierului si distribuirea materialului didactic;
-intrarea ordonata a copiilor in sala de grupa.
-aranjarea mobilierului si distribuirea materialului didactic;
-intrarea ordonata a copiilor in sala de grupa.
Captarea atentiei:
„Zana Legumelor” va veni in vizita si vom purta o scurta discutie despre anotimpul primavara si caracteristicile acestuia cat si despre legumele specifice. Se reamintesc activitatile derulate anterior.
Enuntarea temei si a obiectivelor:
Azi la activitata noastra vom picta cu ajutorul degetelor „ridichea”.
Voi repeta tema activitatii cu 2-3 copii pentru fixarea ei.
Voi repeta tema activitatii cu 2-3 copii pentru fixarea ei.
Prezentarea continutului si dirijarea invatarii:
Voi cere copiilor sa denumeasca ustensilele de lucru de pe mese.
Voi prezenta copiilor modelul realizat de mine insistand asupra tehnicilor de lucru si ordinea efectuarii lor.
Explic si demonstrez modul de lucru: mai intai pun degetul aratator in apa, dupa care il pun in culoarea rosie cu care voi dactilopicta ridichea, partea de jos care are culoarea rosie. Dupa ce am pictat toata ridichea, imi curat degetul de culoarea rosie, il introduc putin in apa, dupa care il pun in culoarea verde si o sa pictez frunzele.
- Trebuie sa aveti mare grija cand veti aplica culoarea, sa nu depasiti conturul de la ridiche si sa nu puneti prea multa apa sau sa murdariti foaia pentru ca nu va mai fi la fel de frumoasa lucrarea.
Voi prezenta copiilor modelul realizat de mine insistand asupra tehnicilor de lucru si ordinea efectuarii lor.
Explic si demonstrez modul de lucru: mai intai pun degetul aratator in apa, dupa care il pun in culoarea rosie cu care voi dactilopicta ridichea, partea de jos care are culoarea rosie. Dupa ce am pictat toata ridichea, imi curat degetul de culoarea rosie, il introduc putin in apa, dupa care il pun in culoarea verde si o sa pictez frunzele.
- Trebuie sa aveti mare grija cand veti aplica culoarea, sa nu depasiti conturul de la ridiche si sa nu puneti prea multa apa sau sa murdariti foaia pentru ca nu va mai fi la fel de frumoasa lucrarea.
Obtinerea performantei:
Voi realiza cu copiii cateva exercitii de incalzire a muschilor mici ai mainilor: vom canta cantecelul „M-a trimis boierul”, dupa care „inchidem si deschidem pumnii”, „ invartim morisca”, „batem palmele sus”, etc.
Urez copiilor „Spor la lucru!” dupa care se va trece la realizarea temei de catre copii.
Voi supraveghea indeaproape activitatea copiilor, voi trece pe rand pe la fiecare copil si voi da explicatii suplimentare acolo unde este nevoie.
Retentia :
Urez copiilor „Spor la lucru!” dupa care se va trece la realizarea temei de catre copii.
Voi supraveghea indeaproape activitatea copiilor, voi trece pe rand pe la fiecare copil si voi da explicatii suplimentare acolo unde este nevoie.
Retentia :
Voi cere copiilor sa explice tehnicile de lucru si materialele pe care le-au folosit pentru realizarea temei.
Evaluarea performantei:
O voi face prin aprecieri verbale privind modul de realizare al temei.
Vom expune lucrarile, copiii vor fi antrenati in analiza lucrarilor proprii si ale colegilor.
Vom expune lucrarile, copiii vor fi antrenati in analiza lucrarilor proprii si ale colegilor.
Incheierea activitatii:
Voi face aprecieri asupra comportamentului copiilor pe parcursul activitatii.
Copiii vor fi recompensati
PROIECT DE ACTIVITATE
Copiii vor fi recompensati
PROIECT DE ACTIVITATE
Grupa mijlocie
Activitatea: .,Matematica"
Tema: „Spune unde crezi ca sunt mai multe mai putine lalele"
Forma de realizare: Activitate cu material individual
Scop:
- Denumirea corecta a grupelor de flori si compararea lor pe baza perceptiei globale utilizand termenii « mai multe » si « mai putine »
- Dezvoltarea spiritului de observatie, stimularea vorbirii, dezvoltarea operatiilor gandirii (analiza, sinteza, comparatia), formarea la copii a deprinderii de a asculta raspunsurile colegilor si de a corecta daca este cazul
Sarcina didactica:
- sesizarea diferentelor cantitative dintre elementele grupelor prin aprecierea globala a cantitatii
Obiective operationale:
- să constituie grupe de flori dupa criteriile culoare si marime ;
- să sesizeze diferntele cantitative dintre doua grupe prin apreciere globala dar si prin punere in corespondenta ;
- să foloseasca corect expresiile mai multe mai putine flori ;
- să aseze in diagrama respectand culoarea materialului individual;
- să analizeze raportul cantitativ dintre elementele celor doua diagrame
- să rezolve corect fisa;
- să foloseasca un limbaj matematic adecvat;
Strategii didactice:
a) Forme de organizare : frontal si individual ;
b) Metode: conversaţia, explicaţia, demonstraţia, exerciţiul, problematizarea;
c) Mijloace de învăţământ: lalele mari rosii si galbene, lalele mici rosi si galbene, fise de lucru, flanelograf ;
Durata 20-25 min.
Demers didactic
Etape
|
Activitatea educatoarei
|
Activitatea copiilor
|
1. Organizarea grupei
|
Aerisirea salii
Aranjarea mobilierului i
Distribuirea materialului
|
Intrarea organizata in grupa
|
2. Introducerea in activitate / Captarea atentiei
|
In ce anotimp suntem noi ?
Ce flori de primavera cunoasteti voi ?
Descopar sub forma de surpriza falnelograful unde sunt amestecate lalelele.
Ce formeaza ele la un loc ?
|
Primavara
Lalele
O grupa de lalele
|
3. Anuntarea temei
|
Azi ne vom juca in gradina de lalele jocul : Unde crezi ca sunt mai multe saut mai putine lalele
| |
4. Reacualizarea cunostintelor
|
Ce fel de lalele am eu in gradina ?
Mie nu-mi place gradina doarece lalele sunt amestecate si vreau sa le aranjam pe straturi dupa culoarea lor.
Aplauze !
Unde credeti voi ca sunt mai multe lalele ?
Unde credeti voi ca sunt mai putine lalele ?
|
Lalele mari si mici rosii si galbene
Un copil aranjaza lalele rosii pe stratul lor, iar altul pe cele galbene pe stratul lor.
Pe stratul lalelelor rosii.
Pe stratul lalelelor galbene.
|
5. Dirijarea invatarii
|
Acum ne vom juca numai cu lalele rosii, pe care voi trebuie sa le grupati pe doua straturi dupa marime.
Aplauze !
Unde credeti ca sunt mai multe lalele ?
Sa vedem daca ati raspuns corect. Langa fiecare lalea mica punem o lalea mare.
Se procedeaza la fel si cu lalele galbene.
Joc de atentie :
Copii puneti mainele pe ochi !
In acest timp eu iau cateva lalele de pe flanelograf.
Unde credeti ca sunt mai multe ?
Punem din nou in corespondenta.
|
Un copil vine si aranjaza lalele mici pe un strat, iar altul pe cele mari pe alt strat.
Pe stratul lalelelor mici
In grupa laleleor mici sunt lalele cu una pentru ca langa ea nu mai este nici o lalea mare.
Mai multe sunt in grupa lalelelor mari.
|
6. Obtinerea performantei
|
Acum ca avem o gradina cu lalele cu straturi frumoase, sa vedem ce aveti voi in cosulete ?
In casuta rosie aranjati lalele rosii, iar in cea galbena lalele galbene.
Puneti langa fiecare lalea rosie cate una galbena.
Unde sunt mai multe lalele ?
De ce ?
Puneti lalele galbene in casulet.
Ce grupa de flori a ramas in casuta ?
Grupati lalele rosii in asa fel incat in casuta rosie sa fie mai multe iar in ce galbena mai putine.
Ce ati format ?
Unde sunt mai putine lalele.
Puneti lalelele in cos .
|
Lalele rosii si galbene.
Fise cu casute (diagrame).
In grupa lalelelor rosii .
Pentru ca avem doua lalele rosii care nu au langa ele lalele galbene.
Lalele rosii.
Doua grupe de lalel rosii .
In casuta galbena sunt mai putine.
|
7. Realizare feed-backului
|
Ce v-am adus aici ?
Ce aveti pe fise ?
Ce fel de lalele ?
Voi trebuie sa incercuiti grupa lalelelor ca sunt mai putine .
Care grupa are mai putine lalele ?
|
Fise .
Lalele .
Mari si mici .
« Lucreaza »
Grupa lalelelor mari .
|
8. Aprecieri generale si individuale
|
Voi face aprecieri asupra felului in care s-a desfasurat activitatea
|
PROIECT DE ACTIVITATE
Grupa:mijlocie
Educatoare:
Categoria de activitate:Activitate practica
Domeniul exeriential:Domeniul Om si Societate
Mijloc de realizare:Indoire
Tema:Avionul
Scopul:sa execute tehnica de lucru necesara prelucrarii hartiei,in scopul realizarii unui produs simplu
Obiective:- sa-si formeze deprinderi de indoire pentru realizarea temei propue;
-sa respecte etapele de indoire;
-sa se autoevalueze dupa modelul propus de educatoare.
Strategii didactice:
Metode si procedee:explicatia,demonstratia,exercitiul
Mijloace didactice:hartie colorata,avionul model
Durata:20-25 minute
Demers didactic
Continutul activitatii
|
Activitatea educatoarei
|
Metode si procedee
|
Material didactic
|
Moment organizatoric | -aerisirea salii de grupa; -asezarea mobilierului in forma de careu; -pregatirea materialului didactic -introduerea copiilor in sala de grupa | ||
Captarea atentiei | -se realizeaza prin prezentarea materialului didactic | -conversatia | -coli colorate |
Anuntarea temei si a obiectivelor | -astazi la activitatea noastra vom realiza cu ajutorul colilor colorate avioane | ||
Explicarea modului de lucru | -se explica copiilor etapele pe care trebuie sa le parcurga pentru realizarea avionului. -mai intai indoim cele doua colturi de hartie din partea de sus,apoi intoarcem foaia de hartie pe partea cealalta si o indoim pe verticala la mijloc. -ultima etapa este realizarea aripilor prin indoirea marginilor. | -explicatia | -coli colorate |
Dirijarea invatarii | -incepem cu prima etapa:indoirea colturilor de sus ale hartiei. -a doua etapa,intoarcerea hartiei pe partea cealanta si indoirea -a treia etapa indoirea marginilor pentru realizarea marginilor -se ajuta copiii cand au nevoie -se supravegheaza cu atentie | -exercitiul | -observarea sistematica - evaluarea frontala -respectarea etapelor de lucru |
Fixarea temei | -ce am realizat astazi din hartie? | -raspunsul corect | |
Incheierea activitatii | -copiii se autoevalueaza in raport cu avionul model dar si raportandu-se la lucrarile colegilor -se fac aprecieri verbale,generale si individuale asupra modului de lucru. -se realizeaza o expozitie cu lucrarile copiilor. | -conversatia | -autoevaluarea |
PROIECT DE ACTIVITATE
Educatoare:
Grupa:Mijlocie
Obiectul:Educarea Limbajului
Subiectul:Dramatizare:''Scufita Rosie"
Tipul activitatii:"Consolidarea cunostintelor"
Scopuri:-contributia la dezvoltarea atentiei voluntare;
-contributia la consolidarea deprinderii de a reproduce o poveste pe
baza ilustratiilor
Obiective:-sa enumere povesti cunoscute,
-sa recunoasca imaginile ce ilustreaza povestea
-sa reproduca textul in ordinea desfasurarii evenimentelor
-sa interpreteze rolul caruia ia fost distribuit
Metode si procedee:-conversatia,explicatia,demonstratia,dramatizarea
Mijloace didactice:-doua sortulete,o scufita de culoare rosie,foarfeca,palarie,flori cosulet,recompense
Durata:15-20 minute.
DESFASURAREA ACTIVITATII
CONTINUTUL ACTIVITATII
|
OBIECTIVE
|
CONCEPEREA SI PROIECTAREA ACTIVITATII
|
EVALUAREA
|
Moment organizatoric | -se pregatesc materialele necesare desfasurarii activitatii | ||
Captarea atentiei | -sa recunoasca povestea | -se poarta o discutie introductiva in legatura cu povestile pe care le cunosc. -se prezinta copiilor scufita de culoare rosie si sunt intrebati daca recunosc obiectul si carei povesti apartine | -observatia comportamentului verbal |
Anuntarea temei | -dupa ce am descoperit titlul povestii vom incerca sa imitam personajele ce apar pe parcursul acesteia. -la final se dramatizeaza intamplarile din poveste. | -observatia comportamrntului copiilor | |
Desfasurarea activitatii | -educatoarea realizeaza pe baza imaginilor actiunile desfasurate in poveste. -apoi se va numi un copil care va relata cu ajutorul imaginilor expuse povestea"Scufita Rosie" | -observatia comportamrntului copiilor | |
Obtinerea performantelor | -copiii trebuie sa enumere personajele din poveste -sa interpreteze rolul personajelor din poveste | -se aleg 6 copii care vor interpreta personajele din poveste. -acestia vor fi costumati corespunzator -copiii selectati vor juca rolul spunand fiecare replicile potrivite -povestitorul va sta pe scaunel si va intervenii cand este cazul -scena1:-discutia purtata de Scufita Rosie si mama ei -scena2:-intalnirea scufitei cu lupul cel viclean in padure, -scena 3:-lupul ajunge la bunicuta pe care o mananca;in tot acest timp Scufita Rosie aduna floricele. -scena4:-scufita ajunge la casa bunicutei unde o asteapta lupul;Scufita Rosie ii adreseaza cateva intrebari deoarece i se pare ceva ciudat;dupa ce scufita il intreaba pe lup de ce are gura asa de mare o mamanca si pe ea -scena5:-vanatorul trece pe la casa bunicii unde il gaseste pe lup dormind;acesta il tae pe lup pe burta cu o foarfeca mare si uimit,vede ca nu a mancat-o numai pe bunicuta ci si pe Scufita;impreuna cu Scufita Rosie si bunicuta vanatorul umple burta lupului cu piete. -scena6:-lupul se trezeste ,se tareste cativa metri cativa metri si moare | -dramatizarea intamplarilor |
Concluzii/Evaluarea | -aprecieri verbale individuale si colective; -evaluarea copiilor care au jucat rolurile personajelor din poveste, -acordarea recompenselor | -aprecieri verbale |
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu