Jocuri sunt recomandate copiilor din clasele I-IV care intampina dificultati in actul lexic si grafic. Modul de adaptare a exercitiilor la nivelul fiecarui copil, tine de creativitatea profesorului.
1. Roata silabelor!
Scop: exersarea cititului la nivelul silabelor
Timp: 5- 10 MINUTE
Aplicatie: Se face un cerc mare care se imparte in sapte parti egale, pe fiecare parte se scrie cate o vocala. Se fac sageti care se pot fixa cu un ac in mijlocul cercului si pe care se scrie o consoana. Copilul trebuie sa invarta sageata si sa citeasca silaba pe care o indica aceasta.
2. Citeste si potriveste!
Scop: Constientizarea eficienta a elementelor comparative, asemanari si deosebiri intre foneme si grafeme
Timp: 20-30 MINUTE
Aplicatie: Ex: Diferentiere Ş/S in scris- citit
Se deseneaza pe o foaie doua cercuri mari care se intersecteaza in fata copilului sunt asezate cartonase pe care sunt scrise cuvinte care contin Ş in toate pozitiile (la inceputul cuvantului, la mijloc si la sfarsit), S in toate pozitiile si cuvinte care contin ambele litere. Sarcina copilului este de a trage cate un cartonas, sa citeasca ce scrie pe cartonas, sa spuna ce litera/litere contin cuvintele si apoi sa puna cartonasul la locul potrivit. Daca un cuvant contine ambele litere (Ş/S) copilul va aseza cartonasul cu acel cuvant in intersectia cercurilor in care se gasesc ambele litere.
3. Repeta vocala!
Scop: activizarea si imbogatirea vocabularului, familiarizarea elevilor cu componenta fonetica si grafica a cuvintelor.
Timp: 10- 15 MINUTE
Aplicatie: Copiii au sarcina de a scrie cuvinte in componenta carora se repeta o anumita vocala. Castiga copilul care gaseste cele mai multe cuvinte.
Ex: a- tata, mama,…….
o- cocos, topor,…………
i- pitic, ………………………
4. Masinutele si literele
Scop: - diferentiere fonematică
Timp: 3 MINUTE
Material verbal:
– 2 masinute de culori diferite, 2 bucati de hartie, lipici, 2 carioci de culori diferite
Aplicatie:
Pas1:
– se va scrie pe fiecare biletel cate o litera (Ă, Â) dupa care acestea se vor lipi pe spatele masinutelor
Pas2:
– terapeutul/parintele va pronuta pe rand sunetele Ă şi Â
Pas3:
– copilul va trebui sa semnalizeze prin ridicarea masinutei cu biletelul Ă atunci cand aude sunetul Ă sau prin ridicarea masinutei cu biletelul  atunci cand aude sunetul Â
Scop: exersarea cititului la nivelul silabelor
Timp: 5- 10 MINUTE
Aplicatie: Se face un cerc mare care se imparte in sapte parti egale, pe fiecare parte se scrie cate o vocala. Se fac sageti care se pot fixa cu un ac in mijlocul cercului si pe care se scrie o consoana. Copilul trebuie sa invarta sageata si sa citeasca silaba pe care o indica aceasta.
2. Citeste si potriveste!
Scop: Constientizarea eficienta a elementelor comparative, asemanari si deosebiri intre foneme si grafeme
Timp: 20-30 MINUTE
Aplicatie: Ex: Diferentiere Ş/S in scris- citit
Se deseneaza pe o foaie doua cercuri mari care se intersecteaza in fata copilului sunt asezate cartonase pe care sunt scrise cuvinte care contin Ş in toate pozitiile (la inceputul cuvantului, la mijloc si la sfarsit), S in toate pozitiile si cuvinte care contin ambele litere. Sarcina copilului este de a trage cate un cartonas, sa citeasca ce scrie pe cartonas, sa spuna ce litera/litere contin cuvintele si apoi sa puna cartonasul la locul potrivit. Daca un cuvant contine ambele litere (Ş/S) copilul va aseza cartonasul cu acel cuvant in intersectia cercurilor in care se gasesc ambele litere.
3. Repeta vocala!
Scop: activizarea si imbogatirea vocabularului, familiarizarea elevilor cu componenta fonetica si grafica a cuvintelor.
Timp: 10- 15 MINUTE
Aplicatie: Copiii au sarcina de a scrie cuvinte in componenta carora se repeta o anumita vocala. Castiga copilul care gaseste cele mai multe cuvinte.
Ex: a- tata, mama,…….
o- cocos, topor,…………
i- pitic, ………………………
4. Masinutele si literele
Scop: - diferentiere fonematică
Timp: 3 MINUTE
Material verbal:
– 2 masinute de culori diferite, 2 bucati de hartie, lipici, 2 carioci de culori diferite
Aplicatie:
Pas1:
– se va scrie pe fiecare biletel cate o litera (Ă, Â) dupa care acestea se vor lipi pe spatele masinutelor
Pas2:
– terapeutul/parintele va pronuta pe rand sunetele Ă şi Â
Pas3:
– copilul va trebui sa semnalizeze prin ridicarea masinutei cu biletelul Ă atunci cand aude sunetul Ă sau prin ridicarea masinutei cu biletelul  atunci cand aude sunetul Â
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu