Dumneavoastra stiti in care tipologie a parintilor va regasiti? In randurile ce urmeaza, voi prezenta caracteristicile si modul de manifestare al primelor trei tipologii, dar si avantajele si dezavantajele pe care le prezinta fiecare.
http://www.flu.ro/teste/psihologice/ce-fel-de-parinte-esti/http://www.flu.ro/teste/psihologice/ce-fel-de-parinte-esti/
Indulgent
Acest tip de parinte ii permite copilului sa se manifeste cum vrea, fara a-i impune prea multe restrictii. Se consulta cu el cand ia decizii, ii ofera libertate de exprimare, manifesta interes fata de tot ce face copilul, iar cazurile cand il pedepseste sunt foarte rare.
Aceasta atitudine ii permite copilului sa aiba o personalitate distincta, marcanta, originala. Ii dezvolta capacitatea de a lua decizii si creativitatea.
Pe de alta parte, copilului crescut intr-o maniera indulgenta ii va fi greu sa inteleaga rolul limitelor, al regulilor si sa tina cont de ele atunci cand situatia o va cere; de aceea, pentru foarte multi adulti, el este un copil obraznic sau este vazut ca un „copil problema“.
Autoritar
Parintele care adopta stilul autoritar este caracterizat de faptul ca ii cere copilului sa respecte cu strictete, fara sa comenteze, regulile impuse. Pentru cea mai mica greseala, copilul este pedepsit. Intentia copilului de a–si manifesta independenta este interpretata ca o forma de razvratire, fapt ce reprezinta o sursa importanta a conflictelor parinte-copil.
Stilul autoritar al parintelui il invata pe copil sa devina ordonat, disciplinat, respectuos, ii dezvolta simtul critic, il invata sa devina perfectionist.
Din pacate, adoptarea acestui stil parental atrage dupa sine numeroase dezavantaje. Copilul crescut in acest mod va invata foarte greu sa devina maleabil, sensibil la dorintele altuia. El va fi intolerant fata de cei care vor gresi. De asemenea, acest copil va intampina dificultati in realizarea unei comunicari eficiente, va fi lipsit de initiativa, de curaj si vesnic nemultumit, deoarece se va teme in permanenta ca ar putea gresi.
Indiferent
Un parinte indiferent neglijeaza copilul, nu este preocupat de realizarile lui si nici nu manifesta trairi emotionale pozitive pentru el. Copilul al carui parinte se manifesta indiferent invata ca parerea lui nu conteaza prea mult, se simte lipsit de importanta si uneori absolvit de orice responsabilitate. El va deveni timorat si va avea un complex de inferioritate.
Acest tip de copil se va baza doar pe experienta lui, va fi mai rezistent la greutatile vietii. Insa, din cauza lipsei de afectiune, copilul va deveni mai rigid, mai insensibil, mai apatic. Unii, il vor considera „fara suflet“ sau „de gheata“.
CHESTIONAR DE PERSONALITATE
AFLĂ CE
FEL DE PĂRINTE
EŞTI !
IDENTIFICAŢI LUCRURILE
CARE VĂ MOTIVEAZĂ !
Să începem cu 9 întrebări simple. Nu există răspunsuri
corecte sau greşite în cadrul acestei metodologii, prin care se urmăreşte identificarea fundaţiei
personalităţii dvs : metoda motivaţională dominantă. După ce veţi înţelege ce anume vă
motivează să vă comportaţi într-un
anumit fel, veţi fi pregătit să
descoperiţi dacă sunteţi : Altruist, Organizator, Visător, Observator,
Investigator, Comic, Protector, Împăciuitor sau Moralizator. Împreună cu
fiecare întrebare există trei exemplificări. Alegeţi una care vi se potriveşte
cel mai bine.
- Când vă gândiţi
la propria dvs
strategie de a fi părinte, care din
exemplificările următoare vă caracterizează stilul cel mai bine ?
a) Stilul meu se bazează pe interacţiune, energie şi,
mai ales, pe stabilirea unei legături cu copiii mei. Mă întreb : „ Legătura
dintre noi se situează la un nivel emoţional ? Încerc să înţeleg punctul lor de
vedere. Dar oare ei înţeleg punctul meu de vedere ? Cum mă văd ei pe mine ? Legătura
noastră este extrem de importantă.”
b) Stilul meu este intuitiv: am un fler al meu care
îmi spune ce este bine şi ce este rău, ce este frumos şi ce este urât. Nu –mi
plac conflictele, dar atunci când am ceva de spus, o spun răspicat şi vreau să
fiu ascultat cu atenţie. Nu-mi place să fiu constrâns de cei din jur sau să mi
se impună pretenţii cu caracter social.
c) Stilul meu este intelectual, fără nici un dubiu.
Mă interesează felul în care copiii mei gândesc, procesează informaţiile sau
îşi exprimă ideile. Eu trăiesc în lumea mea personală : conceptualizez,
imaginez, gândesc, cercetez şi soluţionez lucrul cel mai important pentru mine.
- Cum priviţi felul
în care comunicaţi cu familia
dvs ?
a) Ce vezi
este ce primeşti. Nu-mi place să mă prefac. Vorbesc
despre lucruri aşa cum le înţeleg eu. Sunt
natural. Nu ţin nimic secret faţă de familia mea.
b) Îmi place să prezint lucrurile în cea mai bună
lumină posibilă. Nu mint, dar fac în aşa fel încât să primesc un răspuns din
partea celor cu care vreau să relaţionez – mesajul este mijlocul meu de
comunicare. Aşa încerc să redau totul ca un spectacol, să-mi pun în evidenţă
ideile, să găsesc nuanţe de exprimare prin care să-i fac să mă înţeleagă. Mă
folosesc de emoţii, gesturi teatrale, de orice, pentru a-i
face să mă înţeleagă mai bine.
c) Încerc să păstrez totul pe cât posibil la un nivel
conceptual, ordonat şi pur din punct de
vedere intelectual. Îmi place să pun întrebări, să-mi exprim scepticismul şi să
fiu un distins filosof. Încerc mereu să văd mai departe de suprafaţă. Vreau
să-mi obişnuiesc copiii să gândească şi ei în acest mod. Dacă dorim să fim cu picioarele pe pământ, trebuie
să privim mereu ceea ce este logic şi raţional.
- Încercaţi să vă
învăţaţi copiii să rezolve
probleme, să ia
decizii şi încurajaţi dezvoltarea lor
pozitivă. Care este cel mai important
lucru în sprijinul dezvoltării copiilor
dvs ?
a) Le ajut
dezvoltarea prin activitate mentală, prin găsirea de răspunsuri şi prin
mulţumirea care apare când văd că sunt deschişi către noi posibilităţi, către o
vedere de ansamblu şi concluzii noi. Energia lor mentală îmi stimulează propria
gândire şi asta-mi place.
b) Le ajut dezvoltarea preţuindu-i ca oameni. Le arăt
cât de variate pot fi contactele interumane : suişurile şi coborâşurile
emoţionale, sentimentul apartenenţei atunci când ne potrivim perfect cu cineva
şi avem o experienţă profundă. Familia mea este un mic univers, complet şi
autosuficient; ne derulăm vieţile împreună – unitatea este construită prin
empatie, înţelegere şi nimic altceva.
c) Le ajut dezvoltarea încercând să-i îndrept într-o
direcţie bună, care să le ofere o viaţă împlinită. Oamenii au nevoie de o identitate,
de un loc al lor în lume. Lumea este greu de înţeles – te poţi rătăci foarte
repede. Pentru mine a-i învăţa înseamnă a le dezvolta aptitudini şi a le oferi
cele necesare pentru drumul lor în viaţă.
- În mod obişnuit vă
înţelegeţi bine cu
copiii dvs, dar mai
există şi momente
când cedaţi. Ce
spun ei în
aceste momente despre
dvs ?
a) Devin prea
emotiv atunci când vorbesc cu ei; de multe ori ei cred că încerc să-i
manipulez pentru a interacţiona cu mine. De ce nu pot să spun lucrurile pe
faţă, aşa cum sunt ? Încerc să disimulez: este ca şi cum aş simţi nevoia de a
fi aprobat de ei.
b) Sunt prea abstract, prea teoretic, prea detaşat.
Ei au nevoie de o legătură mai emoţională şi mai personală cu mine. Când stăm
de vorbă, eu îi ascult, dar ei au impresia că sunt absent, că meditez la
altceva. Cu cât încearcă să se apropie de mine, cu atât eu mă distanţez de ei.
Ajung să se întrebe dacă mă poate influenţa ceva din punct de vedere emoţional.
c) Sunt considerat de neclintit, implacabil, cu toate
că eu nu sunt de aceeaşi părere. Ştiu că, dacă vreau ceva cu adevărat, nimeni
nu mă poate face să renunţ. Am fost acuzat că sunt extrem de defensiv,
încăpăţânat şi critic. De obicei, nu sunt conştient de impactul pe care îl am
asupra oamenilor.
- Copilul dvs are
probleme la şcoală
pentru că a
adus o ofensă
gravă. Cum îl
ajutaţi în acest
moment dificil ?
a) Încerc să
rămân raţional şi să nu mă încurc în emoţii. Îi
explic inevitabilitatea unei
decizii disciplinare bazată pe regulamentul şcolii. Îl pot ajuta dacă-mi
păstrez gândirea logică. Apoi, putem avea o discuţie şi –l pot ajuta să vadă
toate motivele care au dus la acest rezultat. El ştie bine cât de mult îl
iubesc; întâmplarea nu are nici o legătură cu asta - regulamentul şcolii este obligatoriu.
b) Încerc să-l ajut printr-o atitudine deschisă,
directă şi printr-o discuţie realistă, numai între noi doi. Amândoi ştim bine
cum este situaţia, cât de mult îl iubesc. Acest lucru nu afectează în nici un
caz relaţia dintre noi- nici nu se pune problema - dar aşa stau lucrurile. El a făcut o
greşeală. Cu toţii greşim. Cel mai bun mod de a rezolva aceste situaţii este de
a spune întotdeauna tot ce s-a întâmplat, clar şi fără discuţii inutile.
c) Încerc să-l ajut arătându-i încă o dată cât de
mult îl iubesc. Nu-mi plac aceste situaţii. Când copiii mei au probleme, mă
doare sufletul. Sunt mult mai agitat din această cauză de cât sunt dispus să
recunosc. Problemele emoţionale mă lovesc cel mai tare. Îl cunosc atât de bine
încât ştiu ce simte în sufletul lui, de parcă aş fi eu însumi. Chiar dacă a
greşit – şi asta o ştim bine cu toţii – încerc să-i arăt cât de mult îl iubesc.
- Copilul dvs vă spune
în ultimul moment
că vrea să-şi
petreacă ziua de
naştere cu prietenii, ştiind
foarte bine planurile pe
care le-aţi făcut
împreună pentru acea
zi. Care este
prima dvs reacţie ?
a) Neîncredere – nu pot să accept
aşa ceva. Ştiu că va creşte şi va vrea să fie independent, dar de ce acum, de
ce tocmai de ziua lui ? am planificat ziua aceasta de luni întregi. Ştie cât de
mult îmi plac aniversările. Sunt atât de dezamăgit ! m-a făcut să sufăr. Nu voi
putea niciodată să trec peste asta.
b) Bănuiesc că ar fi trebuit să prevăd că se va
întâmpla aşa ceva. Ne-a dat de înţeles încă de anul trecut. A crescut – am
văzut toate semnele – dar nu m-am gândit că se va întâmpla chiar azi. Dacă stăm
să ne gândim logic şi raţional, este o cerere îndreptăţită - arată o dezvoltare normală. Am fost orbit
de propriile mele aşteptări. Am să trag învăţăminte din această întâmplare.
Bineînţeles că vrea să fie împreună cu prietenii săi, să aibă propriile
experienţe şi amintiri. Nu vreau să-i strivesc personalitatea.
c) Sunt supărat şi chiar furios din cauza asta .
Trebuia să-şi respecte angajamentele. Este simplu: nu este frumos să strici
planurile oamenilor în ultimul moment. Ar fi trebuit să-mi dea un indiciu şi nu
să-şi facă planuri pe ascuns. În lumea asta eşti mereu lovit într-un fel sau
altul, chiar şi de proprii tăi copii. Furia este atotcuprinzătoare. O simt în
tot corpul meu. Am să număr până la 10,
dar trebuie să afle şi el cât este de nedrept să procedeze aşa.
- Vrei
să fii un
părinte extraordinar – visele tale reflectă
cea mai secretă
parte a ta.
Pasiunea ta izvorăşte din :
a) Sentimentul că am ceva de care copiii mei se pot
simţi ataşaţi. Consider că am destule calităţi pentru a mă arăta celorlalţi
într-un mod onest şi efectiv. Totul depinde de oameni. Pot să relaţionez cu cei
din jur, sunt în pas cu vremurile şi am capacitatea de a înţelege oamenii.
Vreau ca şi copiii mei să fie la fel ca mine. În sufletul meu ştiu că este
adevărat.
b) Impresia că mă aflu în locul potrivit, la momentul
potrivit şi că fac ceea ce-mi place să fac dintotdeauna. Când capul, inima şi
instinctul meu mă ghidează către ceva, pot fi sigur că-mi va ieşi bine. Pot
să-mi canalizez puterea în acea direcţie. Nu aş fi devenit părinte dacă nu
mi-aş fi dorit 100 % să fiu părinte.
Sunt un părinte 110 %.
c) Siguranţa că am idei extraordinare despre cum
trebuie să fie un părinte care îşi iubeşte copiii şi le vrea tot binele din
lume. Nu m-aş fi implicat în nimic dacă n-aş fi fost convins că ideile mele
sunt bune; m-aş fi gândit foarte bine înainte de a deveni părinte. Dacă n-aş fi
fost sigur de validitatea modului meu de gândire, n-aş fi riscat.
- Vrei să candidezi pentru
un post liber
în comitetul de
părinţi. Sunteţi convins
că vă puteţi descurca bine şi
că puteţi contribui la
îmbunătăţirea situaţiei din
şcoala unde învaţă
copilul dvs datorită :
a) Ideilor
bune pe are le am. Nimeni nu poate spune că ceea ce fac nu este bine. Am
cunoştinţe atât teoretice, cât şi practice. Sunt la fel de capabil ca oricine
altcineva din comitetul de părinţi.
b) Capacităţilor mele comunicaţionale. Indiferent de
situaţie, antrenamente cu echipa de juniori, întâlnirea comitetului coral sau
muncă voluntară în interesul comunităţii, am reuşit întotdeauna să-mi expun
ideile în aşa fel încât să-i conving pe oameni. Eu cunosc bine oamenii; oamenii
sunt viaţa mea. Pot face pe oricine să mă urmeze.
c) Faptului că este bine pentru mine în acest moment.
Mă pot integra foarte bine în acest comitet. Am instincte foarte bune. Am dovedit
acest lucru mie şi celor din jur de foarte multe ori. Mulţi oameni au avut de
câştigat de pe urma instinctelor mele. Doar ceva în care cred cu adevărat m-ar
putea face să candidez în aceste alegeri. Oamenii ştiu care este poziţia mea şi
asta îi face să se simtă în siguranţă.
- Copilul dvs scrie un referat
pentru şcoală, despre
motivul pentru care
dvs sunteţi cel
mai bun părinte
din lume. Este
publicat în revista
şcolii. Care este
reacţia dvs ?
a) Este
minunat – este o recunoaştere oficială a stilului meu ca părinte. Copilul meu
îmi apreciază modul meu de gândire şi energia mea intelectuală, şi asta mă face
fericit. A înţeles tehnica mea superioară, pe care o utilizez în toate
activităţile; este ceva ce el poate aprecia şi despre care poate scrie. Sunt
încântat.
b) Este foarte frumos – dar referatul nu este despre
mine. Nu eu sunt subiectul lucrării. Referatul este despre el şi despre cât de
inteligent şi de talentat poate fi. Publicarea acestui referat nu schimbă
lucrurile cu nimic; nu mă va face un om mai bun, nu-mi va face viaţa mai
interesantă, nu va modifica relaţia dintre noi. Voi fi în continuare acelaşi
părinte care am fost dintotdeauna.
c) Ştiu că sunt un părinte bun, aşa că merit această
recunoaştere, dar mai sunt şi alţi părinţi buni. Ce este cu adevărat important
este faptul că fiul meu a scris despre
mine. Asta înseamnă enorm pentru mine.
Înseamnă că mă cunoaşte bine de tot, că mă preţuieşte, că se simte aproape de
mine şi că este mândru de mine. Acest lucru mă face cu adevărat fericit.
Ce gândesc ?
Ce simt ?
Acum, că aţi rezolvat acest exerciţiu, identificaţi-vă răspunsurile în
schema de mai jos. Stilul dv dominant este reflectat de secţiunea cu cele
mai multe opţiuni. Veţi vedea că aţi
avut şi răspunsuri care nu corespund stilului respectiv. Motivele sunt
întemeiate şi reprezintă o consecinţă a modificărilor stilului dominant atunci
când vă aflaţi sub stres sau într-o situaţie extrem de relaxantă. Cu toate
acestea, stilul dv
dominant este cel
care are cele
mai multe răspunsuri.
Stilul sensibil
( Ataşat ) : 1a, 2b, 3b, 4a, 5c, 6a, 7a, 8b, 9c.
Stilul introvertit ( Detaşat ) : 1c, 2c, 3a, 4b, 5a, 6b, 7c, 8a, 9a.
Stilul instinctual ( Apărător ) : 1b, 2a, 3c, 4c, 5b, 6c, 7b, 8c, 9b.
Studiile asupra
personalităţii umane arată că ne începem viaţa fie ca Ataşat, Detaşat sau
Apărător. Clasificarea aceasta se bazează pe studiile psihologului Karen
Horney, un pionier în domeniu, care, în cartea sa intitulată „ Conflictele
voastre interioare”, descrie trei mari tipuri de personalităţi umane : cel care
se îndreaptă spre oameni ( tipul Ataşat ), cel care se îndepărtează de oameni (
tipul Detaşat ) şi cel care acţionează împotriva oamenilor ( tipul Apărător ).
Oamenii sunt o fuziune complexă între aceste trei stiluri de viaţă, dar unul
din ele este întotdeauna dominant.
Chestionarul a fost preluat din cartea „ Află ce fel de
părinte eşti” de Janet Levine apărut la
Editura Bic All, Bucureşti, 2004.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu