Testul familiei
Testul desenului familiei a fost publicat de Louis
Corman, subdenumirea „Testul desenului familiei în practica
medico-pedagogică”,cu 103 figuri în 1967.
Analiza se realizează în plan formal şi în cel de
conţinut. Elementele formale ale desenului sunt împărţite în două
categorii:trăsături izolate şi structuri de ansamblu. Există astfel trei
nivele ale interpretării standardizate de Corman: nivelul grafic,
nivelul structurilor formale şi nivelul conţinutului. Analiza la nivel
grafic se referă la: modul de desenare a liniilor, calitatea şi forţa
acestora şi la zona de plasare. Analiza structurilor formale include
gradul de perfecţionare a desenului, structura formală a grupului de
personaje cu interacţiunea reciprocă dintre acestea diferenţiind între
tipul de personalitate rigid şi cel senzorial. Analiza la nivelul
conţinutului introduce ipoteza diferenţei dintre situaţia în care
copilul, renunţând la imaginaţie şi fantezie, ne prezintă propria sa
familie prezentând în desen ordinea ierarhică a vârstelor şi importanţei
şi situaţia când intervenţia factorilor interiori subiectivi îl va
conduce spre proiectarea în desen a dorinţelor. Se cere în acest sens
compararea între realitatea familiei copilului şi familia din desen,
conform atitudinii generate de nivelul controlului şi de prevalenţa
principiului plăcerii vs. principiul realităţii. Diagnoza poate exprima
nivelul de maturitate afectivă şi al adaptării la real, modul de
funcţionare al mecanismelor de apărare în apărarea faţă de angoasă.
Dintre comportamentele particulare cu valoare diagnostică intervin:
1.valorizarea prin atenţie, care poate fi evidentă prin
numărul de amănunte şi expresivitatea personajului desenat, desenarea de
la început, talia mai mare a figurii, detalii supra adăugate, rolul
privilegiat relevat prin anchetă, identificarea copilului cu respectivul
personaj;
2.devalorizarea exprimată prin: talia mai mică a
personajului, plasarea în planul ultim sau pe marginea paginii,
distanţarea de celelalte personaje sau mai jos, desenarea ei evident cu
detalii importante lipsă sau cu mult mai multe detalii, prin schimbarea
vârstei sau estimări depreciative la anchetă, schimbarea numelui real în
situaţia când celorlalte personaje li s-a păstrat numele şi, în anumite
cazuri, prin identificare explicită. Un mod extrem de exprimare a
devalorizării este bararea sau tăierea personajului după ce a fost
desenat;
3.deplasarea, care poate interveni prin schimbarea
sexului, vârstei sau situaţiei personajelor desenate (de exemplu, în
cazul unei regresii, personajele pot fi reprezentate ca şi copiii foarte
mici sau bebeluși), sau sub forma unor personaje dubluri, respectiv
personaje foarte asemănătoare ca vârstă, sex, situaţie reprezentând o
tendinţă a subiectului care nu se poate exprima direct. În unele
situaţii, personajul poate fi şi un animal, travestiul reprezentând un
maxim de cenzură. În general, când apar animale în desen, fenomenul de
regresie este evident;
4.modul de exprimare a legăturilor afective prin distanţa sau apropierea dintre personaje;
5.analiza identificării şi a nivelului acesteia,
conştient sau inconştient, precum şi a dinamicii conflictuale a
personajelor. Se pot explora prin desenul familiei conflictele
fraternale infantile, reacţiile agresive, reacţiile depresive, precum şi
complexul oedipian.
Testul exprimă activitatea imaginativă a copilului în
registrul conştient, dar şi în cel al fantazării pasive. Autorul insistă
în acest sens asupra faptului că psihologia relaţiilor interpersonale
nu poate fi înţeleasă fără permanente referinţe la cadrul conceptual
psihanalitic. În planul dezvoltării psihice, testul poate studia
maturizarea psihomotorie şi intelectuală, precum şi caracteristicile
diferenţiale dintre cele două sexe.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu