luni, 16 martie 2015

PROIECT DIDACTIC




Clasa a II-a

ARIA CURRICULARĂ: Matematică şi ştiinţe ale naturii;
DISCIPLINA: Matematică şi explorarea mediului
UNITATEA TEMATICĂ :    ,,Bun venit, Primăvară !”
FORMA DE REALIZARE: activitate integrată
SUBIECTUL LECŢIEI: ,,Ordinea efectuării operaţiilor”

TIPUL LECŢIEI: formare de priceperi şi deprinderi     
DOMENII INTEGRATE:
Matematică şi explorarea mediului
Comunicare în limba română
Muzică şi mişcare

COMPETENŢE SPECIFICE:
Matematică şi explorarea mediului
   1.4. Efectuarea de adunări şi scăderi, mental şi în scris, în concentrul 0-1000;
   1.5. Efectuarea de înmulţiri şi împărţiri în concentrul 0-100
1.6.Rezolvarea de probleme în care sunt necesare operaţii de acelaşi ordin/ ordine diferite;

Comunicare în limba română:
    2.3. Participarea la dialoguri scurte, în situaţii de comunicare uzuală

Muzică şi mişcare
2.1. Interpretarea în cor a unei melodii.


OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
O1: să utilizeze corect noţiunile matematice – suma, termen, diferenţă , scăzător, descăzut, factor, produs, cât, deîmpărţit, împărţitor;
 O2: să rezolve corect exerciţii şi probleme respectând ordinea operaţiilor;
O3:să compare rezultatele unor exerciţii;
 O4: să asocieze operaţia cu rezultalul corespunzător;

RESURSE
STRATEGII DIDACTICE :
 a)   Metode şi procedee : conversaţia,  explicaţia,  exerciţiul, Cubul, Turul galeriei,
  b)  Mijloace de învăţământ: fişe de lucru, cub, diplome,
 c)  Forme de organizare : frontală, pe grupuri, individual
Temporale: 50 minute
Umane:  11 elevi
Forme şi tehnici de evaluare :  observarea sistematică, aprecieri verbale, evaluare reciprocă  
Bibliografice:
Curs formare: “Noi abordari ale curriculumului in invatamantul primar curs destinat cadrelor didactice ce predau la clasele CP , I si a II- a”
MEN– Programa pentru disciplinele Matematică si explorarea mediului,Comunicare in limba română, Muzică şi mişcare,  aprobată prin ordinul ministrului nr.3656/29.03.2012”, Bucuresti, 2012;

Clasa a III-a

ARIA CURRICULARĂ: Arte
DISCIPLINA:Educaţie plastică
TIPUL DE CURRICULUM:nucleu
UNITATEA DE ÎNVĂŢARE:Forma
elaborată în compoziţia plastică
TEMA PLASTICĂ:Forma-element de
limbaj plastic
SUBIECTUL:Compoziţii folosind linii şi forme plastice intenţionate “Copacii înmuguriţi”.
TIPUL LECŢIEI:de formare a priceperilor şi deprinderilor
SCOPUL LECŢIEI:Formarea
deprinderii de realizare a unor forme
 elaborate;
 Dezvoltarea spiritului de observaţie ,                
de inventivitate şi a simţului artistic .
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
O1.Să recunoască grupele de culori;
O2. Să înţeleagă noţiunea de formă plastică;
O3. Să creeze forme elaborate;
O4. Să aprecieze lucrările ţinând seama de anumite criterii.
          STRATEGII DIDACTICE:
a)Resurse procedurale:conversaţia,explicaţia,  observaţia , demonstraţia, exerciţiul,
 munca independentă.
b) Resurse materiale:planse model, planşa „Steaua culorilor”, acuarele, vas cu   apă, pensoane, lavete.
c)Tipuri de activitate:frontală, individuală , pe grupe          
Durata: 50min.






BIBLIOGRAFIE:
- “ Educaţie plastic în învăţământul primar”, ghid metodic, Aurel Dascălu, Ed. Spiru Haret, Iaşi ,1996
-“Metodica predării desenului la clasele I-IV” , Ilioaia Maria, E.D.P.1981

Clasa a IV-a

ARIA CURRICULARA: Tehnologii
OBIECTUL: Educaţie tehnologică
UNITATEA DE INVĂŢARE: Activităţi cu materiale obţinute prin prelucrare: Hârtia
SUBIECTUL:Felicitare de 1 Martie

TIPUL LECTIEI: Lecţie de formare de priceperi şi deprinderi
SCOPUL: 
  Dezvoltarea simţului practic şi estetic
Formarea priceperilor şi deprinderilor de  decupare după contur, lipire, colorare, asamblare a unui produs
OBIECTIVE OPERATIONALE:
  O1: Să intuiască materialele utilizate în realizarea   lucrării;                                                                                                 
  O2: Să identifice ordinea operaţiilor de lucru;                             
  O3:  Să  decupeze corect, după contur, pentru a putea definitiva produsul;                      
  O4: Să asambleze părţile componente ale produsului, corect  , respectând etapele de lucru;
  O5: Să orneze lucrarea.

STRATEGII DIDACTICE:                                                           
 a)Metode şi procedee activ-participative:                               
dialogul dirijat, explicaţia, demonstraţia, exerciţiul, munca independentă, ciorchine, turul galeriei                                                                   
  b)Mijloace de învăţământ şi material didactic:                     
   lucrare model, lipici, carioci, hârtie glasată, carton colorat, foarfece
  c)Tipuri de activitate:
frontală,individuală,în echipe .             
FORMA DE ORGANIZARE: frontal ,individual,   pe grupe.
DURATA: 50 minute


BIBLIOGRAFIE:   
*    Lucian Stan, Ileana Stan -Abilităţi practice - Ghid metodologic privind proiectarea şi desfăşurarea activităţilor de predare – învăţare – evaluare (clasele I – IV), Editura Aramis, Bucuresti, 2001
  * Brânduşa Gherasim, Maricica Huţupaşu, Elene Nechifor   Educaţie tehnologică clasa a IV-a, Editura Euristica, Iaşi, 2006
  *MEC, Consiliul Naţional pentru curriculum - Curriculul National – Programe şcolare pentru învăţământul primar, Editura Alpha MDN, Buzău, 1998
  *  www.edu.ro, Curriculum naţional. Programe şcolare pentru învăţământul primar 

I.Moment organizatoric
Asigur condiţiile necesare pentru desfăşurarea lecţiei.

II. Verificarea cunoştinţelor
Activitate independentă
Fiecare elev va primi o fişă de lucru (Anexa 1)








































Activitate directă
 Voi verifica tema cantitativ tema.
Verific calitativ activitatea independentă.







III. Anunţarea temei şi a obiectivelor

Captarea atenţiei

Se citeşte o scrisoare de la Zâna Primăverii :

,,Dragi copii, v-am privit în timpul orei de matematică şi am văzut că v-aţi descurcat minunat, aţi fost activi la lecţii, v-aţi mobilizat foarte bine la munca pe echipe şi aţi obţinut o mulţime de flori. Mă bucur că iubiţi atât de mult anotimpul primăvara! Dacă vreţi să vin cât mai curând la voi, rezolvaţi sarcinile cu atenţie ! Pe curând! ”

Calcul mintal
1.Calculaţi:
6 x 9 =          18 : 3 =
4 x 7 =          24 : 4 =
8 x 9=           64 : 8 =

2.a) La câtul numerelor 10 şi 1 adaugă produsul numerelor 0 şi 7;
b)Din cel mai mic număr de 3 cifre scade cel mai mic număr de 2 cifre. Cât ai obţinut ?
3.Află : a)dublul nr. 8, 9, 5
             b)sfertul  nr.12, 28, 16.
*Cum se numesc numerele care se adună?Dar rezultatul adunării? *Cum se numeşte numărul care se scade ? Dar numărul din care se scade ? Cum se numeşte rezultatul scăderii?
*Cum se numesc numerele care se înmulţesc ? Dar rezultatul înmulţirii ?
*Cum se numeşte numărul care se împarte? Dar numărul la care se împarte ? Cum se numeşte rezultatul împărţirii ?

*Aşadar pentru a o convinge pe Zâna Primăverii să vină cât mai repede la noi,   astăzi vom continua să rezolvăm exerciţii şi probleme folosind  ordinea efectuării operaţiilor. Pentru a rezolva corect trebuie să fiţi foarte atenţi la cerinţele date.
   Scriu titlul pe tablă iar elevii în caiete.
(Ordinea efectuării operaţiilor )

IV. Dirijarea învăţării

 Clasa este împărţită în trei grupe.Fiecare grupă îşi alege un lider. Liderul desemnat vine în faţa clasei să rostogolească cubul,va lua fişa corespunzătoare cerinţei de pe faţa cubului,va merge la loc.
Merg la fiecare grupă să citesc cerinţa dată dând explicaţiile necesare.Ceilalţi cărora încă nu le-am dat explicaţii încearcă să citească de pe fişă. După ce tuturor elevilor le-am explicat ce au de rezolvat,le voi spune ca au ca timp de lucru 10 minute,că trebuie să se consulte toţi pentru rezolvarea sarcinii de lucru.
să fie cât se poate de atenţi.
  Dacă veţi rezolva corect o veţi ajuta pe Zâna Primăvara  să vină cât mai curând.
  Grupele au următoarele sarcini de lucru:
Compară-Grupa zambilelor
Asociază-Grupa narciselor
Aplică-   Grupa lalelelor
                    (ANEXA 2)

După ce au terminat de calculat cerinţele de pe fişele de lucru, liderii merg să prezinte rezultatele obţinute.( Turul galeriei )
Se apreciază rezolvările acestora,fişele fiind lipite pe tablă,în ordine.
  Se evaluează modul de calcul al fiecărei echipe,pentru toate răspunsurile corecte vor primi drept recompensa o faţă zămbitoare,iar pentru răspuns greşit se va acorda o faţă tristă.

V.Fixarea cunoştinţelor,
aprofundarea şi obţinerea
performanţelor(feed-back-ului)
  Se va da spre rezolvare următoarea problemă :
·         Cosmina a cules 5 buchete a  câte 7 ghiocei , iar Ştefana 5 buchete a câte 5 ghiocei. Câte flori au cules cele două fete ?
( Scrie rezolvarea printr-un singur exerciţiu)

Se citeşte problema,se analizează, se rezolvă ( la tablă)

Zâna Primăvara este foarte bucuroasă pentru că azi aţi demonstrat cât o iubiţi şi o aşteptaţi . De aceea vă răsplăteşte cu diplome pentru fiecare grupă


VI .Încheierea activităţii
Apreciez desfăşurarea lecţiei şi modul de lucru .

Tema pentru acasă
       pag.99  problema 5













Lecţia se încheie cu melodia                     “ Primăvara”
I.Etapa pregătitoare
Moment organizatoric
  Voi urmări crearea cadrului corespunzător pentru desfăşurarea lecţiei şi pregătirea materialului didactic necesar (acuarele, planşe, pensule, apă).


  Captarea atenţiei
Captez atenţia elevilor cu ajutorul:
- unei prezentări ppt. despre primăvară
- prin intermediul următoarelor ghicitori:

Astăzi, în pădurea verde
Am văzut cum voioasă trece
O zână frumoasă şi bună
Ce dă  viaţă la natură…
Oare cine,cine este?
                                (Primăvara)
Cine aduce iar în ţară
Mândre păsări călătoare,
Îmbracă grădina-n floare
Şi-ncălzeşte vremea afară?
                             (Primăvara)




II.Lecţia nouă
a)Discuţii pregătitoare

Activitate directă

-Care sunt culorile primare ?Dar binare?
-În ce anotimp suntem? Ce anotimp va incepe in doar două zile? (alte întrebări specifice).
b)Anunţarea temei plastice
Având în vedere faptul că ne desparte doar o zi de prima zi a  anotimpului primăvara, vom realiza o compoziţie plastică cu tema-“Copacii înmuguriţi”. Lucrarea va trebui să fie realizată din linii şi forme plastice intenţionate.
c)Explicaţia şi demonstraţia
Prezint planşa model, apoi explic modul de lucru .












III.Faza de incubaţie
Copiii fac încercări, cer lămuriri privind realizarea lucrării (tehnică şi expresivitate).



IV.Faza de iluminare
  Se asigură un climat favorabil orei de educaţie plastică.




























Fac observaţii individuale şi frontale, încurajări.



















































Voi verifica modul de lucru





































V.Faza de verificare
a)Realizarea compoziţiilor
-Ce am realizat în această oră?(“Copacii inmuguriţi”)
-Ce element de limbaj plastic am folosit? (linia)

 Se fac aprecieri privind desfăşurarea acţivităţii, modul de lucru al clasei.

b)Încheierea activităţii
Se apreciază şi se notează lucrările.Le voi spune să facă ordine la locul de muncă, în linişte.






Lecţia se încheie cu melodia                     “ Primăvara”
I.Moment introductiv
 Moment  organizatoric
Elevii îşi pregătesc cele necesare lecţiei de abilităţi.Asigur condiţiile necesare bunei desfăşurări a lecţiei.


Captarea atenţiei
Captez atenţia elevilor cu ajutorul:
- unei prezentări ppt. despre primăvară
- prin intermediul următoarelor ghicitori:


Astăzi, în pădurea verde
Am văzut cum voioasă trece
O zână frumoasă şi bună
Ce dă  viaţă la natură…
Oare cine,cine este?
                                (Primăvara)
Cine aduce iar în ţară
Mândre păsări călătoare,
Îmbracă grădina-n floare
Şi-ncălzeşte vremea afară?
                                 (Primăvara)
II.Lecţia nouă

Activitate indirectă

Elevii completează un  „ciorchine” pentru cuvântul „Primăvară”.( anexă)


a)Discuţii pregătitoare
Verific oral „ciorchinele” insistând pe semnificaţia zilei de 1 Martie.


b)Anunţarea subiectului şi intuirea lucrării model

  Pentru a ne pregăti pentru ziua de 1/8 Martie, astăzi vom realiza -Felicitarea.
  Prezint lucrarea model ( la calculator) care se analizează din punct de vedere al conţinutului , al materialelor folosite şi al modului de lucru.
  Prezint etapele de lucru , pe fiecare în parte.
Conduc analiza operaţiilor de lucru insistând asupra ordinii în care acestea se succed.
c)Explicarea şi demonstraţia etapelor de lucru

Explic şi demonstrez fiecare operaţie şi modul de realizare al acesteia.
·         Veţi lucra în perechi împărţindu-vă sarcinile.
Etapa I
Ø  Pregătirea cartonului pentru felicitare
Ø  Decuparea florii şi frunzelor

Etapa a II-a
Ø  Colorarea frunzelor şi florii

Etapa a III-a
Ø  Plierea  şi lipirea florii
Ø  Lipirea frunzelor

Etapa a IV-a

Ø  Ornarea lucrării

d)Verificarea modului de înţelegere a celor demonstrate

Voi numi elevi pentru a preciza modul de execuţie a lucrării , folosindu-se şi de materialul demonstrativ.
Copiii fac încercări, cer lămuriri privind realizarea lucrării.

e)Aplicarea în practică a instructajului transmis

Elevii lucrează independent şi în perechi.(Se ajută între ei, colegii de bancă).


















































Voi verifica modul de lucru






































III.Încheierea activităţii
a)Încetarea lucrului
Elevii vor înceta lucrul şi vor participa la discuţii.

b)Analiza lucrărilor

* Elevii vor analiza lucrările din punct de vedere al corectitudinii, acurateţii şi originalităţii lucrării.
( Turul galeriei)

c)Aprecieri generale

*Se fac aprecieri privind atitudinea elevilor, modul de lucru.
Notarea elevilor
Vor face curăţenie la bancă . Vor cânta melodia „ Primăvara”


DESCRIPTORI DE PERFORMANŢĂ
CLASA A II-A
MATEMATICĂ ŞI EXPLORAREA  MEDIULUI

             FOARTE BINE
                      BINE
              SUFICIENT
Utilizează corect noţiunile matematice învăţate;
 Utilizează  noţiunile matematice învăţate , cu mici erori;
Utilizează  noţiunile matematice învăţate, deşi deficitar;
Rezolvă corect exerciţiile şi problemele propuse;
Rezolvă parţial corect exerciţiile şi problemele propuse;
Rezolvă , cu ajutor , exerciţiile şi problemele propuse;
Compară rezultatele exerciţiilor folosind semnele de relaţie;
Compară rezultatele a două perechi de exerciţii folosind semnele de relaţie;
Compară rezultatele unei perechi de exerciţii folosind semnele de relaţie;
Asociază corect operaţia cu rezultatul corespunzător;
Asociază corect  3 operaţii cu rezultatul corespunzător;
Asociază corect 2 operaţii cu rezultatul corespunzător;



CLASA A III-A
EDUCAŢIE PLASTICĂ

             FOARTE BINE
                      BINE
              SUFICIENT
Recunoaşte toate grupele de culori;
Recunoaşte 3 din grupele de culori;
Recunoaşte 2 din grupele de culori;
Înţeleg noţiunea de formă plastică;
Înţeleg ,parţial corect,noţiunea de formă spontană;
Înţeleg , deşi deficitar , noţiunea de formă spontană;
Creează forma elaborată ţinând seama de cerinţe;
Creează forma elaborată;
Creează, cu mici ezitări,forma elaborată
Apreciază lucrările în funcţie de criteriile enunţate;
Apreciază lucrările;
Apreciază lucrările, cu ajutorul învăţătorului

CLASA A IV-A
EDUCAŢIETEHNOLOGICĂ

          FOARTE BINE
                 BINE
                SUFICIENT
Intuieşte materialele utilizate în realizarea lucrării;
Intuieşte materialele utilizate în realizarea lucrării;
Intuieşte ,selectiv,materialele utilizate în realizarea lucrării,
Identifică ordinea operaţiilor de lucru;
Identifică ordinea operaţiilor de lucru, cu mici ezitări;
Repetă ordinea operaţiilor de lucru;
Decupează şi colorează florile şi frunzele;
Decupează şi colorează , cu mici erori, florile şi frunzele;
Decupează şi colorează florile şi frunzele , deşi deficitar;
Pliază şi lipeşte floarea / frunzele
Pliază şi lipeşte floarea / frunzele , cu mici greşeli
Pliază şi lipeşte floarea / frunzele , deşi deficitar;
Ornează felicitarea cât mai interesant;
Ornează felicitarea
Ornează felicitarea , dar deficitar.

 



 

Anexa  1
                                    FISA LUCRU ( clasa a II-a)
       1. Calculează:
            9 x 6 + 79 =  ……………………………………….                               
            7 x 8 – 19 = ………………………………………..
            36 : 4 + 6 x 8  = ……………………………………  

       2.         Scrieţi sub formă de exerciţiu şi apoi rezolvaţi:
            a) Din produsul numerelor 10 şi 9  scădeţi produsul numerelor 8 şi 9. …………………………………………………………………………………………..
             c) La diferenţa numerelor 400 şi 267 adăugaţi câtul  numerelor 9 şi 3. …………………………………………………………………………………………..
            d) La dublul lui 7 adaugă  sfertul lui 20 . …………………………………………………………………………………………...

      3.   Problemǎ:
          Fǎt- Frumos omoarǎ 3 balauri cu câte 3 capete fiecare. Fiecare cap are câte 3 limbi. Pentru a face dovada vitejiei sale, taie toate limbile balaurilor, le bagǎ în traistǎ şi pleacǎ spre palatul împǎratului.
Cu câte limbi pleacǎ Fǎt – Frumos?
                                      Rezolvare ( Scrie rezolvarea sub formă de exerciţiu )
  ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

      Compara:  
             Calculaţi apoi comparaţi rezultatele ( completaţi cu semnele <, >, =) :
         7 x 2 + 5       9 x 3 + 24
         56 : 8 – 7      49 : 7  x 0 
          5 x ( 3 +2)         24 – 3 x ( 3 x 1 )

Asociaza:

           Alege răspunsul corect :
                                                                                                             
5 x 5 – 4 x 5
6 x 8 – 40
8 x 10 + 9 : 3
21 : 7 + 63 : 9
               

               
85 5 10 8


Aplica:
                    Pune paranteze rotunde pentru a obţine egalităţile :
           42 : 3 x 2 = 7
           5 + 2 x 8 = 56
          66 – 6 : 6 = 10
          5 + 4 x 9 = 81






0 comentarii:

Trimiteți un comentariu