Activitate pentru orele de dezvoltare personală și dirigenție
Violența școlară este un fenomen care face, tot mai pregnant, parte din climatul şcolar de astăzi, fiind o problemă globală în întreaga lume. Violența școlară este o formă de abuz psihologic, verbal sau fizic, care are loc în rândul elevilor şi care se repetă în decursul unui an școlar. Statistic vorbind, tipul dominant de violență este cea emoțională și are loc, în principal, în sala de clasă sau în curtea școlii. Protagoniștii sunt adesea copii (6-7 – 12 ani) sau mai mari, care sunt supuşi intimidărilor, comportamentelor agresive, care uneori pot să dureze săptămâni, luni sau chiar ani.
Școala este un loc unde elevii merg să învețe şi unde ar trebui să aibă posibilitatea de a-şi dezvolta abilitățile de soluționare a conflictelor într-o manieră nonviolentă. Învăţătorii/profesorii trebuie încurajaţi să aibă în vedere importanţa procesului de prevenire, de a-i învăța pe elevi cum să participe la acest proces și de a cunoaşte pașii de urmat, putând astfel construi un mediu echilibrat, de cooperare, care descurajează violența şi promovează relații de cooperare sănătoase în școli. Învăţătorii/profesorii pot ajuta la prevenirea violenței în şcoală dacă aceştia au la dispoziţie informațiile și instrumentele necesare pentru prevenirea şi combaterea acestui fenomen.
Prezentăm mai jos una dintre multiplele metode de prevenire a comportamentului violent folosind metode ca: jocul de rol, problematizarea şi caltăţile empatice de care dispun elevii.
Prezentăm mai jos una dintre multiplele metode de prevenire a comportamentului violent folosind metode ca: jocul de rol, problematizarea şi caltăţile empatice de care dispun elevii.
”Transpune-te în locul lor!”
Materiale: cartonaşe (ca în exemplul de mai jos).
Timp de lucru: 50 min.
Desfăşurarea activităţii:
Pasul 1. Elevii aleg aleator cartonaşe din pachet.
Pasul 2. Elevii citesc cu voce tare informaţiile de pe cartonaşe.
Pasul 3. Învăţătorul/profesorul citeşte sarcina de lucru.
Pasul 4. Elevii au la dispoziţie 5 minute de gândire pentru a rezolva sarcina.
Timp de lucru: 50 min.
Desfăşurarea activităţii:
Pasul 1. Elevii aleg aleator cartonaşe din pachet.
Pasul 2. Elevii citesc cu voce tare informaţiile de pe cartonaşe.
Pasul 3. Învăţătorul/profesorul citeşte sarcina de lucru.
Pasul 4. Elevii au la dispoziţie 5 minute de gândire pentru a rezolva sarcina.
Ioana îi spune Angelei că poate fi acceptată mai repede în grupul ei dacă aruncă pe jos haina lui Andrei. Poate să încerce chiar atunci, deoarece Andrei este în pauză.
Ce credeţi că ar trebui să facă Angela şi cum ar trebui să răspundă la
propunerea Ioanei?
propunerea Ioanei?
Daniel şi Vlad sunt foarte buni prieteni. Vlad îl vizitează pe Daniel acasă deoarece el are grijă de fratele său mai mic când părinţii sunt plecaţi la serviciu. Vlad îi spune lui Daniel că ar trebui să îl bată pe fratele mai mic dacă acesta nu îl ascultă.
Ce ar trebui să facă Daniel în această situaţie şi cum credeţi că ar putea fi afectat fratele său mai mic dacă ar urma sfatul lui Vlad?
Evaluarea activității:
Răspunsurile sunt discutate la nivel de clasă, dezvoltând şi îmbunătăţind soluţiile găsite, apoi sunt notate pe tablă.
Notă: Această activitate poate fi adaptată pentru orice categorie de vârstă sau pentru orice problemă care vizează violența școlară sau comportamentele de risc, lăsând liberă creativitatea cadrului didactic și posibilitatea adaptării materialului la nevoile clasei.
Răspunsurile sunt discutate la nivel de clasă, dezvoltând şi îmbunătăţind soluţiile găsite, apoi sunt notate pe tablă.
Notă: Această activitate poate fi adaptată pentru orice categorie de vârstă sau pentru orice problemă care vizează violența școlară sau comportamentele de risc, lăsând liberă creativitatea cadrului didactic și posibilitatea adaptării materialului la nevoile clasei.
Autor: psih. Dr. Valeria Ecaterina Purcia
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu