Proiect
de lecţie
Clasa: a II-a
Aria curriculară: Matematică şi Ştiinţe ale
naturii
Disciplina: Matematică
Conţinutul învăţării: Adunarea şi scăderea numerelor
naturale formate din sute, zeci si
unitati(fara trecere peste ordin)
Tipul lecţiei: actualizare
Obiectiv fundamental: -dezvoltarea deprinderilor
de calcul matematic, oral şi scris în concentrul 0 - 1000, fără trecere peste
ordin.
Obiective operaţionale:
O1-să
efectueze operaţii de adunare şi de scădere cu numere
naturale de la 0 la 1000, fără trecere peste ordin;
O2 - să utilizeze corect terminologia specifică
matematicii;
O3-sa numeasca corect instrumente muzicale
O4 - să
determine termenul necunoscut
dintr-un exerciţiu dat;
O5 - să rezolve
probleme care presupun una,
respectiv două operaţii din cele
învăţate;
Resurse (materiale, procedurale): manual, fişe de lucru, rebus matematic,
culegere de exerciţii, , conversaţia, explicaţia, exerciţiul, problematizarea,
jocul didactic
-strategii mixte;
- activitate frontală,
individuală, în perechi;
-1 oră ( 45 minute)
BIBLIOGRAFIE:
Neacşu Ioan, ,, Metodica
predării matematicii la clasele I- IV”, E. D. P. , Buc.,
1988;
Simionică Elena, Caraiman Florica,
,, Matematica … prin joc”, Ed. Polirom, Iaşi, 1998;
Didactic.ro
Aurelia Arghirescu, Florica Ancuţă- Matematica clasa a II-a, Ed. Carminis, 2004, Piteşti
Iliana Dumitrescu, Nicoleta Ciobanu, Caiet de lucru, clasa a II-a, Ed. CD Press, 2014
|
Clasa: a IV-a
Aria curriculară: Limbă şi comunicare
Disciplina: Limba română
Conţinutul învăţării: Substantivul/pronumele-genul
Tipul lecţiei: actualizare
Obiectiv fundamental: Formarea şi dezvoltarea
deprinderilor de a opera cu notinea de gen in cazul substantivelor si
pronumelor.
Obiective operaţionale:
O1 – să definească substantivul/pronumele;
O2 – să completeze enunţuri lacunare, rebusuri;
O3 – să
schimbe numărul substantivelor/pronumelor;
O4- să numere
substantivele pentru a afla genul lor;
O5 - să recunoască
genul substantivelor/pronumelor din
texte date;
O6 – să analizeze substantivele /pronumele arătând
felul , numărul si genul acestora.
Resurse (materiale, procedurale):
manual, texte suport rebus, fişe de
lucru, , , conversaţia, explicaţia, învăţarea prin descoperire, exerciţiul,
jocul didactic
-strategii activ – participative;
-activitate
frontală, individuală, în perechi;
-1 oră (45 minute)
Bibliografie:
1.
M.E.C. – „Programa şcolară pentru clasa a IV -a;
2.
Crăciun, Corneliu – „Metodica predării limbii şi literaturii române – învăţământul primar”
– Editura Emia
3.
Peneș Marcela – ”Limba şi literatura română – Manual
pentru clasa a IV-a”, Ed. Marcela Peneș, Bucureşti
|
||
Momentele lecţiei
|
Desfasurarea activitatii
|
Momentele lecţiei
|
Desfasurarea activitatii
|
1. Moment
organizatoric
|
♦ Pregătirea materialelor necesare pentru lecţie.
|
1. Moment
organizatoric
|
♦ Pregătirea materialelor
necesare pentru lecţie.
|
2.Verificarea
cunoştinţelor
3Captarea
atentiei
4. Anunţarea
temei şi a obiectivelor
5. Dirijarea
învăţării
6. Asigurarea
feed – back- ului
7. Analiza şi
aprecierea activităţii
|
Activitate
indirectă
♦Elevii vor forma 3 perechi şi vor lucra o fişă in care sunt vizate
cunostinte despre mediu si anume magia sunetului - joc în perechi.
1.recunoaste instrumentele muzicale
2.calculati rapid
200+ 300= 700 - 200=
50 + 200= 300 + 90=
65- 20= 70 -
50=
3.Află suma numerelor 241 şi
332
Activitate
directă
♦ Câte un elev din fiecare pereche citeşte
exerciţiile din fişă.
Astăzi vom continua cu exerciţii de adunare
şi scădere a numerelor formate din sute,zeci si unitati.
♦ Elevii rezolvă
exerciţiile propuse la tabla
-Măriţi nr. 173 cu
224 si micsorati pe 429 cu 123
-Aflaţi numărul cu
225 mai
mare decât 113!
Activitate indirecta
Se realizeaza cu
exercitii scrise pe tabla pe care elevii le rezolva independent in caiete
-Aflaţi diferenţa
numerelor
847şi 234; 458 şi 258!
-Găsiţi numărul cu
423 mai mic
decât 548!
Activitate
directa
Aflaţi termenul
necunoscut:
a+238=441
683-a=123
a- 240=226
La un magazin de instrumente
muzicale erau 436 de chitari, iar viori cu 122 mai puţine.
Câte instrumente erau la magazin?
♦ Fiecare elev iese
la tablă şi efectuează exerciţile de mai sus.
Daca timpul permite
se continua cu alte exercitii.
Ø . Joc matematic: Verifici şi
câştigi ! (elevii îsi vor
trimite câte un reprezentant – pe grupe – care va efectua
un exerciţiu si proba sa prin operaţie inversă)
Se lucrează la tablă şi pe caiete
exerciţiile si proba lor:
● Calculaţi si faceţi proba prin
operaţia inversă:
175 + 314 =
258 + 341 =
782 – 142 =
864 - 532 =
Activitate indirecta
Elevii rezolva pe
fisele muzicale propuse o serie de exercitii;
♦ Schimbă fişa cu
pentru verificare.
♦ Se fac aprecieri asupra
modul de participare a elevilor la activitate, şi se dă tema pentru acasă.
|
2.Verificarea
cunoştinţelor
3.Captarea
atenţiei
4. Anunţarea
temei şi a obiectivelor
5. Dirijarea
învăţării
6. Asigurarea
feed – back- ului
7. Analiza şi
aprecierea activităţii
|
Activitate
directă
-Ce lecţie am avut
de pregătit pentru astăzi?
-Care definitiile
celor doua parti de vorbire?
♦ Organizaţi în
perechi, elevii vor completa un rebus pentru a descoperi titlul lecţiei.
♦ Elevii descoperă
în rebus cuvântul „GENUL”.
„Astăzi ne vom reaminti despre genul substantivelor/pronumelor,
le vom identifica şi analiza”.
.
Activitate indirecta
♦ Pentru
aceasta se vor rezolva independent o serie de exercitii
- Scrie câte 3 substantive, la singular, pentru
fiecare gen:
masculin.............................
feminin...............................
neutru.............................
- Pune la plural substantivele:
frunză...................................
nufăr....................................
mamă...................................
stradă...........................
- Indică genul substantivelor:
(Masculin= M, Feminin= F,
Neutru= N)
basma..............................
chip.................................
cocoş...............................
fiu....................................
măr..................................
Activitate directă
♦ Se verifică corectitudinea exerciţiului.
Se va juca jocul ”Reporterul”. Un elev merge cu
microfonul prin clasă și spune un substantiv la numărul singular, iar alt
elev îl va trece la plural.
Exemplu: ”eu spun o casă, tu spui…....(două case)
Activitate indirecta
Scrie câte 3 substantive care denumesc:
fiinţe.................................
lucruri................................
fenomene ale naturii ......................
Scrie propozitii cu acestea astfel incat sa folosesti si pronume la
diferite genuri.
Activitate
directa
♦ Elevii citesc exercitiile
rezolvate independent
Se realizează in direct printr-o e fișă care se rezolvă în perechi.
Pe fișă sunt trei crizanteme. Pe fiecare crizantemă este scrisă o propoziție.
Elevii trebuie să identifice substantivul din fiecare propoziție (în fiecare
propoziție este doar un substantiv) și să coloreze cu roșu crizantema unde
substanivul este la genul feminin, cu galben crizantema unde substantivul
este la genul masculin și cu portocaliu crizantema unde substantivul este la
genul neutru.
♦ Se fac aprecieri asupra modului de participare a elevilor la
activitate, se acordă calificative şi se
dă tema pentru acasă
|
1.Subliniați substantivele.
Colorați chenarele în funcție de genul substantivelor:
Roșu: genul masculin
Galben: genul feminin
Portocaliu: genul neutru
vine, viorele, soare, merge, stralucitalbastrele, strig, eum
2.Separǎ
substantivele date în trei coloane, dupǎ genul lor:
frate, colegǎ, drum, vânǎtor, floare, muzeu
feminin
|
masculin
|
neutru
|
|
|
|
|
|
|
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu